Logo CIOP CIOPMapa serwisu English version
CIOPWsteczPoziom wyżejCIOP
.. | Plany operacyjno-ratownicze | Wewnętrzny plan operacyjno-ratowniczy | Wymagania dotyczące wewnętrznych planów operacyjno-ratowniczych | Zmiany wprowadzone przez rozporządzenie zmieniające wymagania dotyczące wewnętrznych planów operacyjno-ratowniczych | Zewnętrzny plan operacyjno-ratowniczy | Wymagania dotyczące zewnętrznych planów operacyjno-ratowniczych | Plany działania na wypadek poważnej awarii w zakładach kategorii ZZR | Porównanie Dyrektywy Seveso II i Dyrektywy Seveso III


Wymagania dotyczące zewnętrznych planów
operacyjno-ratowniczych

  1. Wskazanie osób upoważnionych do uruchamiania działań ratowniczych, osoby kierującej działaniami ratowniczymi oraz nadzorującej i koordynującej działania w zakresie usuwania skutków awarii.
  2. Zbiorczy wykaz sił i środków służb ratowniczych oraz służb wspomagających, przewidzianych do prowadzenia działań ratowniczych i usuwania skutków awarii:
    1. siły i środki służb zakładowych i zewnętrznych w odniesieniu do prawdopodobnych wariantów rozwoju awarii obejmujących teren poza zakładem;
    2. procedury alarmowania oraz dysponowania siłami służb ratowniczych i wspomagających;
    3. organizacja łączności;
    4. podział zadań i zasady współdziałania podczas prowadzenia działań ratowniczych;
    5. procedury odwoływania alarmu;
    6. procedury dotyczące zapewnienia pomocy w usuwaniu skutków awarii wewnątrz zakładu.
  3. Opis systemu przedstawiania społeczeństwu informacji o występujących zagrożeniach związanych z działalnością zakładu, podjętych środkach zapobiegawczych i działaniach, które będą podejmowane w razie wystąpienia awarii.
  4. Procedury powiadamiania ludności i właściwych organów administracji o zagrożeniu awarią lub jej wystąpieniu.
  5. Procedury dotyczące ewakuacji ludności:
    1. określenie kolejności ewakuacji, z uwzględnieniem osób wymagających specjalnych środków podczas jej przeprowadzania, w szczególności dotyczy to dzieci, pacjentów szpitali, pensjonariuszy domów pomocy społecznej oraz innych osób zamieszkałych w obiektach użyteczności publicznej i zamieszkania zbiorowego;
    2. sposoby prowadzenia ewakuacji i zabezpieczenia potrzeb socjalnych ewakuowanej ludności;
    3. wykaz instytucji i służb odpowiedzialnych za przeprowadzenie ewakuacji, zabezpieczenie potrzeb socjalnych i pomocy psychologicznej ewakuowanej ludności, wraz z wyszczególnieniem realizowanych przez nie zadań;
    4. sposoby alarmowania podmiotów odpowiedzialnych za przyjęcie oraz ochronę ewakuowanej ludności;
    5. sposoby zabezpieczenia mienia ewakuowanej ludności.
  6. Procedury udzielenia pomocy medycznej osobom poszkodowanym:
    1. wykaz podmiotów udzielających kwalifikowanej pomocy medycznej, w tym:
      1. szpitalnych oddziałów ratunkowych,
      2. specjalistycznych placówek ochrony zdrowia na terenie powiatu i województwa, ewentualnie na terenie województw sąsiadujących,
      3. zespołów ratownictwa medycznego,
      4. innych podmiotów przewidzianych w powiatowym lub wojewódzkim planie ratowniczym;
    2. sposoby alarmowania podmiotów:
      1. udzielających pierwszej pomocy medycznej,
      2. odpowiedzialnych za transport i przyjęcie poszkodowanych;
    3. sposoby postępowania jednostek ochrony zdrowia podczas zdarzeń z dużą liczbą poszkodowanych;
    4. sposoby organizacji dekontaminacji poszkodowanych.
  7. Procedury postępowania związane z możliwością wystąpienia transgranicznych skutków awarii:
    1. opis prawdopodobnych zdarzeń podczas awarii;
    2. sposoby powiadamiania właściwych służb ratowniczych kraju zagrożonego transgranicznymi skutkami awarii o wielkości zagrożenia i możliwych skutkach awarii.
  8. Procedury postępowania poawaryjnego:
    1. metody i środki usuwania skutków awarii;
    2. ustalenie miejsc i sposobów neutralizacji substancji niebezpiecznych oraz odkażania terenu;
    3. ustalenie podmiotów przewidzianych do podjęcia działań związanych z usuwaniem skutków awarii lub rekultywacją gruntu oraz ustalenie procedur ich powiadamiania.
  9. Określenie sposobów zabezpieczenia logistycznego działań ratowniczych.
  10. Inne niezbędne informacje wynikające ze specyfiki zagrożenia oraz lokalnych uwarunkowań, w szczególności:
    1. procedury powiadamiania właściwych organów o możliwości wystąpienia lub wystąpieniu poważnej awarii przemysłowej,
    2. informacje dotyczące działań podejmowanych przez właściwe organy w celu ograniczenia skutków awarii dla ludzi i środowiska.

Integralną część planu zewnętrznego stanowi dokumentacja graficzna:
  1. mapa terenu narażonego na skutki awarii przemysłowej położonego poza zakładem o dużym ryzyku, przedstawiającą na jednym arkuszu maksymalny zasięg skutków awarii;
  2. plan sytuacyjny terenu, o którym mowa w pkt. 1, z zaznaczeniem terenów zamieszkałych, obiektów użyteczności publicznej i budynków zamieszkania zbiorowego, dróg komunikacyjnych, cieków i zbiorników wodnych, ujęć wody, kierunków przewidywanej ewakuacji ludności oraz miejsc jej przyjęcia;
  3. przebieg sieci elektroenergetycznych i wodno-kanalizacyjnych, trasy rurociągów z niebezpiecznymi substancjami na terenie, o którym mowa w pkt. 1;
  4. inne elementy infrastruktury terenu istotne z punktu widzenia prowadzenia działań ratowniczych.

Na górę strony

Siedziba instytutu
Strona głównaIndeks słówStrona BIPCIOP
Linia

Copyright © Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy
Wszelkie prawa do udostępnianych materiałów informacyjnych są zastrzeżone.
Kopiowanie w celu rozpowszechniania fragmentów lub całości materiałów jest zabronione. Udostępnione materiały można kopiować zarówno we fragmentach,
jak i w całości wyłącznie na użytek własny.

ul. Czerniakowska 16, 00-701 Warszawa, tel. (+48 22) 623 36 98, fax (+48 22) 623 36 93