Wymagania przepisów UE
W
Dyrektywie Seveso II położono szczególny nacisk na wykonywanie funkcji kontrolno-inspekcyjnych oraz nadzoru nad realizacją zadań i procedur w zakresie zapobiegania, gotowości i reagowania na poważne awarie przemysłowe.
W odniesieniu do problematyki inspekcji oraz kontroli realizacji obowiązków i procedur przeciwdziałania poważnym awariom przemysłowym
Dyrektywa Seveso II zawiera (art. 18) następujące postanowienia:
Artykuł 18
Inspekcje
- Państwa członkowskie zapewnią zorganizowanie przez kompetentne władze systemu inspekcji, lub innych działań kontrolnych odpowiednich do rodzaju zakładu. Inspekcje te lub działania kontrolne nie powinny zależeć od otrzymania raportu o bezpieczeństwie lub każdego innego raportu. Inspekcje te lub inne działania kontrolne powinny być wystarczające do planowego i systematycznego sprawdzania systemów zastosowanych w zakładzie natury zarówno technicznej, organizacyjnej jak i kierowniczej, tak aby zapewnić w szczególności sprawdzenie:
- czy operator może wykazać, że podjął odpowiednie działania, w związku z działalnością zakładu, aby zapobiec poważnym awariom,
- czy operator może wykazać, że podjął odpowiednie działania, aby ograniczyć skutki poważnej awarii, wewnątrz i na zewnątrz zakładu,
- czy dane oraz informacje zawarte w raporcie o bezpieczeństwie lub każdym innym przedłożonym raporcie prawidłowo odzwierciedlają warunki panujące w danym zakładzie,
- czy informacje zostały podane do wiadomości społeczeństwu zgodnie z artykułem 13 (1).
- System inspekcji opisany w paragrafie 1 powinien spełniać następujące warunki:
- powinien istnieć program inspekcji dla wszystkich zakładów. Niezależnie od tego, czy kompetentne władze ustaliły program inspekcji oparty na systematycznej ocenie zagrożenia poważnymi awariami w poszczególnych zakładach, program ten powinien obejmować przynajmniej jedną inspekcję, przeprowadzoną przez kompetentne władze raz na 12 miesięcy na terenie każdego zakładu objętego przepisami artykułu 9;
- po każdej inspekcji kompetentne władze powinny przygotować raport;
- jeśli okaże się to konieczne, wnioski z każdej inspekcji przeprowadzonej przez kompetentne władze, będą uwzględniane przez zarząd zakładu w rozsądnym terminie po przeprowadzeniu inspekcji.
- Kompetentne władze mogą zażądać od operatora przedstawienia dodatkowych informacji, które pozwolą tym władzom w pełni ocenić możliwość wystąpienia poważnej awarii oraz określić zakres możliwego wzrostu prawdopodobieństwa wystąpienia i/lub zaostrzenia poważnej awarii, a także umożliwią przygotowanie zewnętrznego planu awaryjnego [operacyjno-ratowniczego] oraz uwzględnienie substancji, które, przez swoją formę fizyczną, szczególne warunki lub lokalizację, mogą wymagać dodatkowego rozpatrzenia.
Niezwykle ważnym dokumentem UE w odniesieniu do problematyki inspekcji w zakładach stwarzających zagrożenie poważną awarią oraz kontroli realizacji obowiązków i procedur przeciwdziałania poważnym awariom przemysłowym są opracowane na zlecenie Dyrekcji Generalnej ds. Środowiska (DG XI) Komisji Europejskiej „
Wytyczne w zakresie inspekcji wymaganych artykułem 18 dyrektywy rady 96/82/WE (Seveso II)”. Jest to dokument zawierający m.in. bardzo precyzyjnie opracowany zestaw pytań do wykorzystania podczas czynności kontrolnych w zakładach stwarzających zagrożenie poważną awarią. Autorzy niniejszej strony internetowej uważają, że omawiane „Wytyczne” mogą być niezwykle przydatne nie tylko dla osób i instytucji przeprowadzających inspekcje i kontrole, lecz także dla prowadzących zakłady i wszystkich tych, którzy uczestniczą w realizacji procedur przeciwdziałania poważnym awariom w zakładach. „Wytyczne” mogą być bowiem bardzo pomocne dla kadry pracowników odpowiedzialnych za realizację zadań i procedur, pełniąc niejako rolę doskonałej „listy kontrolnej”, pozwalającej sprawdzić ich prawidłowość i kompletność.
Dokument ten, podobnie jak inne wytyczne UE dotyczące
Dyrektywy Seveso II, został zamieszczony w tłumaczeniu na język polski na niniejszej stronie internetowej.