Logo CIOP CIOPMapa serwisu English version
CIOPWsteczPoziom wyzejCIOP
.. | Wymagania Dyrektywy Seveso II | Porownanie Dyrektywy Seveso II i Dyrektywy Seveso III | Wymagania przepisow polskich | Wymagania w sprawie informacji podawanej do publicznej wiadomosci przez komendanta wojewodzkiego PSP | Ogolne wytyczne dotyczace tresci informacji podawanych do publicznej wiadomosci dyrektywa 82/501/EWG - zalacznik VII

Wymagania Dyrektywy Seveso II

Ponizej przedstawiono postanowienia art. 13 Dyrektywy Seveso II „Informacje dotyczace srodkow bezpieczenstwa&rdquo:
  1. Panstwa czlonkowskie zapewnia regularne przekazywanie w najbardziej odpowiedniej formie, bez dodatkowych napomnien, wszystkim osobom oraz wszystkim zakladom sfery obslugi spoleczenstwa (takim jak szkoly i szpitale) narazonym na skutki powaznych awarii mogacych wystapic w zakladach, do ktorych odnosi sie artykul 9, informacji dotyczacych srodkow bezpieczenstwa oraz odpowiedniego postepowania w razie awarii.
    Informacje te powinny byc przegladane co trzy lata, a w razie koniecznosci, powtarzane i aktualizowane, przynajmniej wtedy, kiedy wprowadza sie jakiekolwiek modyfikacje w znaczeniu artykulu 10. Spoleczenstwo powinno miec rowniez staly dostep do tych informacji. Maksymalny okres pomiedzy jednym a drugim podaniem ich do wiadomosci publicznej nie powinien, w zadnym przypadku, przekraczac pieciu lat.
    Informacja taka powinna dotyczyc przynajmniej zagadnien wymienionych w zalaczniku V.
  2. Panstwa czlonkowskie, uwzgledniajac mozliwosc wystapienia powaznej awarii o skutkach transgranicznych w zakladzie, wobec ktorego ma zastosowanie artykul 9, beda przekazywac wyczerpujace informacje do panstw czlonkowskich potencjalnie zagrozonych, tak aby mogly one zastosowac wszystkie odpowiednie przepisy zawarte w artykulach 11, 12 i w niniejszym artykule, jesli maja one zastosowanie.
  3. Jesli dane panstwo czlonkowskie uznalo, zgodnie z artykulem 11 (6), ze zaklad zlokalizowany w poblizu terytorium drugiego panstwa czlonkowskiego nie moze stworzyc zagrozenia powazna awaria, siegajacego poza granice tego pierwszego i zewnetrzny plan awaryjny [operacyjno-ratowniczy] ustalony w artykule 11 (1) nie musi byc przygotowany, powinno ono o tym powiadomic drugie panstwo czlonkowskie.
  4. Panstwa czlonkowskie zapewnia udostepnienie raportu o bezpieczenstwie spoleczenstwu. Operator moze zwrocic sie do kompetentnych wladz, aby nie ujawnialy pewnych czesci raportu spoleczenstwu ze wzgledu na zachowanie tajemnicy przemyslowej, handlowej lub osobistej, bezpieczenstwo publiczne oraz znaczenie obronne. W takich przypadkach, za zgoda kompetentnych wladz, operator powinien przekazac wladzom oraz udostepnic spoleczenstwu, zmieniony raport z pominieciem tych poufnych kwestii.
  5. Panstwa czlonkowskie zapewnia spoleczenstwu mozliwosc wyrazenia swojej opinii w nastepujacych przypadkach:
    • planowania nowych zakladow, ktorych dotyczy artykul 9,
    • modyfikowania istniejacych zakladow zgodnie z artykulem 10, jezeli takie modyfikacje podlegaja obowiazkom dotyczacym planow zagospodarowania terenu, ustanowionym w niniejszej dyrektywie,
    • zagospodarowania terenu wokol takich istniejacych zakladow.
  6. W przypadku zakladow podlegajacych przepisom artykulu 9, panstwa czlonkowskie zapewnia udostepnienie spoleczenstwu, z zastrzezeniem postanowien paragrafu 4 niniejszego artykulu oraz artykulu 20, wykazu niebezpiecznych substancji, o ktorych mowa w artykule 9 (2).

Zalacznik V. Informacje, jakie powinny byc przekazane spoleczenstwu, zgodnie z artykulem 13 (1)
  1. Nazwisko (nazwa) operatora i adres zakladu.
  2. Okreslenie, poprzez zajmowane stanowisko, osoby udzielajacej informacji.
  3. Potwierdzenie, ze zaklad podlega regulacjom prawnym i przepisom administracyjnym zapewniajacym obowiazywanie niniejszej Dyrektywy oraz ze powiadomienie wymienione w artykule 6 (3) lub raport o bezpieczenstwie wymieniony w artykule 9 (1) zostaly przedlozone kompetentnym wladzom.
  4. Objasnienie w sposob zrozumialy dzialalnosci prowadzonej w zakladzie.
  5. Powszechnie stosowane nazwy lub, w przypadku substancji niebezpiecznych wymienionych w czesci 2 zalacznika I, nazwy rodzajow substancji badz okreslenie kategorii grupy substancji niebezpiecznych w odniesieniu do substancji lub preparatow znajdujacych sie w zakladzie, ktore moga spowodowac powazna awarie, ze wskazaniem ich podstawowych niebezpiecznych wlasciwosci.
  6. Ogolne informacje zwiazane z charakterem zagrozenia powazna awaria, z uwzglednieniem jego skutkow dla ludzi i srodowiska.
  7. Odpowiednie informacje o sposobach ostrzegania ludnosci i jej informowania w razie wystapienia powaznej awarii.
  8. Odpowiednie informacje o dzialaniach, jakie ludnosc powinna podjac, oraz o zachowaniu zalecanym w przypadku wystapienia powaznej awarii.
  9. Potwierdzenie, ze operator jest zobligowany do podjecia odpowiednich przygotowan w zakladzie, w szczegolnosci w porozumieniu ze sluzbami ratowniczymi, w celu opanowania awarii i zminimalizowania ich skutkow.
  10. Odniesienie do zewnetrznego planu awaryjnego [operacyjno-ratowniczego] przygotowanego w celu likwidowania zewnetrznych skutkow awarii. Bedzie ono zawierac zalecenie dzialania zgodnie z instrukcjami lub wymaganiami ustalonymi przez sluzby ratownicze w czasie awarii.
  11. Szczegoly okreslajace miejsce, skad mozna otrzymac dalsze informacje, jesli sa one poufne zgodnie z wymaganiami prawa krajowego.

Komisja Europejska traktuje problematyke informowania spoleczenstwa ze szczegolna uwaga, w zwiazku z czym zostaly opracowane „Ogolne wytyczne dotyczace tresci informacji podawanych do publicznej wiadomosci, dyrektywa 82/501/EWG - zalacznik VII”, ktore ze wzgledu na ich znaczenie w odniesieniu do procedur stosowanych w Polsce, zamieszczamy na niniejszej stronie internetowej.

Zamieszczenie tego dokumentu UE wymaga wyjasnienia i komentarza.

W tym celu posluzymy sie tlumaczeniem tekstu zamieszczonego na stronie internetowej Biura Zagrozen Powaznymi Awariami (Major Accident Hazard Buro – MAHB) http://mahbsrv.jrc.it/Guidance Docs.html:

„Jak wynika z Przedmowy, dokument ten byl opracowany w odniesieniu do Dyrektywy Seveso I – 82/501/EWG. Mimo ze ta dyrektywa zostala obecnie odwolana, Dyrektywa Seveso II (96/82/WE), ktora ja zastapila zawiera bardzo podobne postanowienia.

Artykul 8(1) oraz zalacznik VII dyrektywy 82/501/EWG zostaly zastapione artykulem 13(1)”.

W uzupelnieniu powyzszej oficjalnej informacji, ktora nalezy rozumiec jako oficjalne potwierdzenie aktualnosci przedmiotowych „Wytycznych” w odniesieniu do Dyrektywy Seveso II, pragniemy zwrocic uwage na fakt, ze zalacznik VII do dyrektywy 82/501/EWG zostal w Dyrektywie Seveso II, tzn. 96/82/WE, zastapiony zalacznikiem V, o praktycznie identycznej tresci.

Na gore strony

Siedziba instytutu
Strona glownaIndeks slowStrona BIPCIOP