Wdrażanie zasad odpowiedzialności społecznej w systemach zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy a jakość życia w pracy
"BEZPIECZEŃSTWO PRACY - nauka i praktyka" 4/2011, str. 16-18
dr inż. Zofia Pawłowska
Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy
|
|
Nowo opracowywana norma międzynarodowa ISO 26 000 ma wspomagać przedsiębiorstwa w zrozumieniu i wdrażaniu zasad odpowiedzialności społecznej. Oczekuje się, że uwzględnienie tych zasad w zarządzaniu bezpieczeństwem i higieną pracy będzie zwiększać jego skuteczność, prowadząc do poprawy jakości życia w pracy. Wyniki przedstawionych w artykule badań potwierdzają występowanie istotnych statystycznie różnic między niemal wszystkimi wskaźnikami jakości życia w pracy w przedsiębiorstwach o różnym stopniu wdrożenia zasad odpowiedzialności społecznej w zarządzaniu bhp.
Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy a społeczna odpowiedzialność biznesu w ujęciu norm SA i ISO
"BEZPIECZEŃSTWO PRACY - nauka i praktyka" 3/2011, str. 19-21
mgr Małgorzata Pęciłło
Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy
|
|
W artykule przedstawiono zagadnienie społecznej odpowiedzialności biznesu, która jest określana jako dobrowolne włączanie aspektów społecznych oraz środowiskowych wykraczających poza zakres obowiązujących aktów prawnych do działalności gospodarczej firm oraz ich kontaktów z interesariuszami. Rosnące zainteresowanie tą koncepcją znalazło wyraz w dokumentach normatywnych, m.in. w standardzie Social Accountability 8000 i opublikowanej w 2010 r. normie ISO 26000. Podkreślanie znaczenia czynnika ludzkiego w działalności przedsiębiorstwa stanowi jedno z istotnych działań realizowanych w ramach odpowiedzialności społecznej biznesu.
Tymczasem, jak pokazują badania dobrych praktyk przeprowadzone w CIOP-PIB, dobrowolne włączanie elementów społecznej odpowiedzialności biznesu w zakresie bhp do działalności przedsiębiorstw nie jest w Polsce powszechne.
Zarządzać bezpieczeństwem to przewidywać zagrożenia
"BEZPIECZEŃSTWO PRACY - nauka i praktyka" 5/2010, str. 42-43
dr inż. Zofia Pawłowska
Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy
|
|
Prowadzone w Zakładzie Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy CIOP-PIB prace badawcze i wdrożeniowe koncentrują się na zagadnieniach ważnych z punktu widzenia zarządzania bhp, realizowanego zarówno na poziomie państwa, jak i przedsiębiorstw. Dotyczą one doskonalenia prawa w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, ekonomicznych stymulatorów poprawy warunków pracy, monitorowania bezpieczeństwa i higieny pracy oraz metod skutecznego zarządzania systemem bhp.
Opracowano m.in. metodę obliczania obciążających przedsiębiorstwa kosztów wypadków przy pracy, która obecnie stanowi istotny element ogólnego modelu analizy kosztów i korzyści bezpieczeństwa i higieny pracy. Model ten można łatwo zastosować w każdym przedsiębiorstwie dzięki udostępnieniu na stronach internetowych CIOP-PIB programu komputerowego wspomagającego obliczanie kosztów i korzyści bezpieczeństwa i higieny pracy. Prowadzone są badania nad wdrażaniem programów modyfikacji zachowań niebezpiecznych i promowaniem działań w zakresie odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstw.
|
Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy a wdrażanie działań odpowiedzialnych społecznie w przedsiębiorstwach
"BEZPIECZEŃSTWO PRACY - nauka i praktyka" 11/2009, str. 19-21
dr inż. Zofia Pawłowska
Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy
|
|
W artykule przedstawiono wyniki badań zależności między zarządzaniem bhp a realizacją działań w wybranych, zdefiniowanych zgodnie z projektem normy ISO 26000, obszarach odpowiedzialności społecznej. Badania potwierdziły, że zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy ma istotny wpływ na wdrażanie działań odpowiedzialnych społecznie. Równocześnie wykazały, że nie ma w tym zakresie istotnych różnic między przedsiębiorstwami wdrażającymi sformalizowane systemy zarządzania bhp oraz takich systemów niewdrażających.
System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy - wpływ na partycypację bezpośrednią
"BEZPIECZEŃSTWO PRACY - nauka i praktyka" 1/2009, str. 13-15
dr inż. Zofia Pawłowska
Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy
|
|
Wdrażanie systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy wspomaga rozwój różnych form partycypacji pracowniczej, a w szczególności partycypacji bezpośredniej, zakładającej osobiste zaangażowanie pracowników w sprawy bhp. W artykule przedstawiono wyniki badania rozwiązań w zakresie partycypacji bezpośredniej, wprowadzanych w przedsiębiorstwach. Potwierdzają one, że w przedsiębiorstwach, gdzie wdrożono SZ BHP częściej wdrażane są wszystkie formy partycypacji bezpośredniej, większy jest udział pracowników w partycypacji oraz jej siła.
Znaczenie elementów systemu zarządzania bhp - w opinii słuchaczy studium podyplomowego
"BEZPIECZEŃSTWO PRACY - nauka i praktyka" 12/2008, str. 18-21
dr inż. Joanna Ejdys
Politechnika Białostocka
|
|
"Sformalizowane systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy (Occupational Health and Safety Management Systems - OHSMS) stanowią zbiór zasad i powiązanych ze sobą elementów ogólnego systemu zarządzania przedsiębiorstwem, zapewniających osiągnięcie celów organizacji w zakresie poprawy warunków bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników oraz otoczenia. W Polsce wymagania systemu zarządzania bhp zostały określone w PN-N-18001:2004 Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną - wymagania tej normy stanowią podstawę w procesie zewnętrznej certyfikacji.
W artykule przedstawiono wyniki badań własnych przeprowadzonych na próbie 202 osób, uczestników studiów podyplomowych "Zarządzanie bhp". Badania dotyczyły oceny wagi wyróżnionych na podstawie PN-N 18001 elementów systemu zarządzania bhp oraz wiedzy niezbędnej w procesie doskonalenia systemu."
Ocena skuteczności działań w zakresie doskonalenia zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy w przedsiębiorstwach
"BEZPIECZEŃSTWO PRACY - nauka i praktyka" 2/2007, str. 8-10
dr inż. Zofia Pawłowska
Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy
|
|
Doskonalenie zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy powinno prowadzić do zwiększenia jego skuteczności, wyrażającego się zarówno poprawą stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, jak i ogólnego funkcjonowania przedsiębiorstwa. W artykule przedstawiono wyniki badania wpływu działań realizowanych w procesie doskonalenia na wybrane mierniki funkcjonowania przedsiębiorstwa i wskazano te działania, których realizacja ma największy wpływ na zwiększenie skuteczności zarządzania.
Jak oceniać funkcjonowanie przedsiębiorstwa w obszarze bezpieczeństwa i higieny pracy?
"BEZPIECZEŃSTWO PRACY - nauka i praktyka" 2/2006, str. 5-7
dr Zofia Pawłowska
Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy
|
|
Stosowane tradycyjnie wskaźniki statystyczne (np. wskaźniki wypadków przy pracy) nie powinny być jedynymi miarami służącymi do oceny funkcjonowania przedsiębiorstw w obszarze bezpieczeństwa i higieny pracy. Każde przedsiębiorstwo może, a nawet powinno określić własny zestaw wskaźników, które umożliwiają pomiar wszystkich elementów mających wpływ na skuteczne ograniczanie ryzyka zawodowego. W artykule omówiono zintegrowany wskaźnik zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy opracowany w CIOP-PIB z myślą o ocenie i porównywaniu funkcjonowania przedsiębiorstw w obszarze bezpieczeństwa i higieny pracy.
Skuteczność procesów zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy a korzyści ekonomiczne przedsiębiorstwa
"BEZPIECZEŃSTWO PRACY - nauka i praktyka" 11/2005, str. 18-21
mgr Małgorzata Pęciłło
Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy
|
|
W artykule przedstawiono zależności przyczynowo-skutkowe pomiędzy jakością zasobów ludzkich, skutecznością realizacji procesów zarządzania bhp oraz polityki bezpieczeństwa i higieny pracy a wartością przedsiębiorstwa.
Uczenie się w przedsiębiorstwie - warunkiem skutecznego zarządzania bezpieczeństwem pracy
"BEZPIECZEŃSTWO PRACY - nauka i praktyka" 2/2005, str. 6-10
mgr Małgorzata Milczarek,
mgr Magdalena Warszawska-Makuch
Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy
|
|
Obecnie uznaje się, iż uczenie się powinno być systematycznie stosowaną praktyką w każdym przedsiębiorstwie. Powinno być ono traktowane jako jeden z aspektów zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy, integralnie związany z eliminowaniem ryzyka zawodowego. W artykule przedstawiona została teoretyczna koncepcja uczenia się w organizacji oraz przykład jej zastosowania w praktyce.
Usprawnianie procesów zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy w przedsiębiorstwie
"BEZPIECZEŃSTWO PRACY - nauka i praktyka" 1/2005, str. 11-13
mgr Małgorzata Pęciłło
Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy
|
|
W artykule zostały przedstawione różne podejścia do usprawniania procesów organizacyjnych w przedsiębiorstwie, a także korzyści ekonomiczne i organizacyjne wynikające z usprawniania procesów zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy oraz integracji tych procesów z procesami zarządzania jakością i środowiskiem.
"Koszty i korzyści wdrażania dyrektyw UE z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy w ocenie polskich przedsiębiorstw"
"BEZPIECZEŃSTWO PRACY - nauka i praktyka" 10/2003, str. 20-22
dr Zofia Pawłowska,
mgr. Małgorzata Pęciłło
Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy
|
|
Temat kosztów, jakie muszą ponieść polskie przedsiębiorstwa w związku z dostosowaniem prawa krajowego do wymagań dyrektyw UE w obszarze bezpieczeństwa i higieny pracy budzi wiele obaw i kontrowersji. Jednak z badań przeprowadzonych przez Centralny Instytut Ochrony Pracy wynika, że przedsiębiorstwa, które nie miały problemów z przestrzeganiem obowiązujących przepisów w obszarze bhp nie obawiają się ani zbyt wysokich kosztów, ani trudności wynikających z konieczności dostosowania się do zmian wprowadzonych do prawa polskiego w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
Formy bezpośredniej partycypacji pracowników w zarządzaniu firmą
"BEZPIECZEŃSTWO PRACY - nauka i praktyka" 4/2003, str. 13-16
mgr. Magdalena Warszewska,
dr Maria Widerszal-Bazyl
Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy
|
|
Partycypacja bezpośrednia stanowi szczególny sposób współuczestnictwa pracowników w zarządzaniu, który pomaga zwiększyć ich zaangażowanie i motywację do pracy, a tym samym pozytywnie wpływa na osiągnięcia całej firmy. Ten rodzaj partycypacji, szeroko praktykowany w krajach Unii Europejskiej, stanowi przedmiot zainteresowania również w Polsce. W artykule przedstawiono cztery główne formy partycypacji bezpośredniej: konsultacje (indywidualne lub grupowe) i delegowanie uprawnień (indywidualne lub grupowe) wraz z przykładami ich wykorzystania w zakładach pracy.
Identyfikacja i modelowanie procesów zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy w przedsiębiorstwie
"BEZPIECZEŃSTWO PRACY - nauka i praktyka" 2/2003, str. 9-12
mgr. Małgorzata Pęciłło
Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy
|
|
Usprawnianie procesów zachodzących w przedsiębiorstwie jest jednym z najbardziej efektywnych sposobów poprawy funkcjonowania całej organizacji. Dotyczy to zarówno procesów strategicznych, czyli tworzących wartość dodaną jak i procesów pomocniczych, do których można zaliczyć m.in. procesy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. W artykule przedstawiono metodę identyfikacji i modelowania procesów zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.
Współudział pracowników w zarządzaniu firmą - korzyści dla obu stron
"BEZPIECZEŃSTWO PRACY - nauka i praktyka" 2/2003, str. 13-15
mgr. Magdalena Warszewska
Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy
|
|
Partycypacja pracownicza, czyli współudział pracowników w zarządzaniu, stanowi jedno z najstarszych zagadnień znajdujących się w obszarze zainteresowań dziedziny dotyczącej zachowań organizacyjnych. Partycypacyjny system zarządzania, poprzez zaspokajanie potrzeby podmiotowości propaguje humanistyczny sposób traktowania podwładnych, przy czym należy podkreślić, że humanizm ten ma wymiar ekonomiczny, gdyż gwarantuje lepszą skuteczność pracowników.
"Projekt PHARE 2002. "Wprowadzenie środków motywujących w celu propagowania bezpieczeństwa i higieny pracy w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw""
"BEZPIECZEŃSTWO PRACY - nauka i praktyka" 7-8/2002, str. 33-34
mgr. Mala Bielawska
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
|
|
Skuteczność systemów zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy
"BEZPIECZEŃSTWO PRACY - nauka i praktyka" 6/2002, str. 9-12
dr inż. Zofia Pawłowska
Centralny Instytut Ochrony Pracy
|
|
Wdrożenie skutecznego systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy powinno dawać przedsiębiorstwu wymierne korzyści, związane przede wszystkim z poprawą warunków pracy. Czy tak jest w rzeczywistości. W artykule przedstawiono efekty, osiągane przez różne przedsiębiorstwa wdrażające systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy oraz podstawowe warunki skutecznego funkcjonowania tych systemów.
Bhp w przedsiębiorstwie - model analizy kosztów i korzyści
"BEZPIECZEŃSTWO PRACY - nauka i praktyka" 2/2002, str. 20-23
dr Jan Rzepecki
Centralny Instytut Ochrony Pracy
|
|
Znajomość kosztów związanych z nieodpowiednimi warunkami bhp i kosztów profilaktyki stanowi podstawę analiz kosztów i korzyści umożliwiających podejmowanie optymalnych decyzji inwestycyjnych w celu poprawy warunków pracy w przedsiębiorstwie. W artykule przedstawiono propozycję wspomaganego komputerowo modelu analizy kosztów i korzyści umożliwiającego dokonywanie oceny ekonomicznej różnych wariantów nakładów na poprawę warunków pracy.
Niektóre psychospołeczne aspekty sytuacji zagrożeń
"BEZPIECZEŃSTWO PRACY - nauka i praktyka" 12/2001, str. 6
dr Maria Widerszal-Bazyl
mgr Dorota Żołnierczyk-Zreda
Centralny Instytut Ochrony Pracy
|
|
Zamachy terrorystyczne ostatnich tygodni, skierowane przeciw Stanom Zjednoczonym, budzą grozę i niepokój również w polskim społeczeństwie. Wyzwalają współczucie dla ofiar oraz gotowość niesienia im pomocy. Jednocześnie nie wydaje się, by -jak na razie - groźba zamachów terrorystycznych miała bezpośredni wpływ na aktualne samopoczucie Polaków. Świadcząc tym wyniki niedawnego sondażu, z którego wynika, że jedynie niewielki procent osób w Polsce obawia się wyraźniej szych reperkusji wojny w Afganistanie. Większość ludzi jest przeświadczona, że dzieje się to daleko, a my jesteśmy na peryferiach głównego konfliktu. Nie znaczy to jednak, że te odczucia nie będą się zmieniać wraz z geograficznym zbliżaniem się zagrożenia (czego przejawem mogą być stwierdzone ostatnio przypadki wąglika w Niemczech i na Litwie).
Powstała sytuacja ma znamiona sytuacji stresowej, a jak wiadomo stres oznacza stan pobudzenia psychofizjologiczne-go, pojawiający się wówczas, gdy wymagania sytuacji przekraczają możliwość poradzenia sobie z niąjednost-ki. Istnieje wiele dowodów na to, że czynnikiem poważnie zmniejszającym szkodliwe oddziaływanie stre-sora jest zwiększenie poczucia kontroli sytuacji u ludzi poddanych tym oddziaływaniom. Wiele eksperymentów psychologicznych podkreśla wagę takiej prawidłowości. Kontrola sytuacji oznacza zarówno to, iż człowiek wie i rozumie, co się wokół niego dzieje, jak i to, że umie zachować się efektywnie. W pierwszym przypadku mówi się o kontroli poznawczej (np. człowiek wie, co to jest bakteria wąglika i jak dochodzi do zarażenia), w drugim zaś - o kontroli behawioralnej (np. człowiek umie podjąć konkretne działania, skutecznie chroniące go przed zarażeniem). (...)
|
Ocena poziomu kultury bezpieczeństwa w przedsiębiorstwie
"BEZPIECZEŃSTWO PRACY - nauka i praktyka" 5/2001, str. 17-19
mgr. Małgorzata Milczarek
Centralny Instytut Ochrony Pracy
|
|
Kształtowanie pożądanej kultury bezpieczeństwa w przedsiębiorstwie wymaga stosowania odpowiednich narzędzi umożliwiających jej ocenę oraz monitorowanie. Przedstwione w artykule metody badania kultury bezpieczeństwa dotyczą przede wszystkim elementów związanych z klimatem organizacyjnym oraz panującymi w firmie wartościami i przekonaniami. Rezultaty badań mogą być wykorzystane do doskonalenia przedsiębiorstwa w zakresie bhp poprzez lepszą komunikację oraz integrację pracowników.
Badanie wpływu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy na wskaźniki wypadków przy pracy
"BEZPIECZEŃSTWO PRACY - nauka i praktyka" 1/2001, str. 20-21
dr inż.Zofia Pawłowska,
mgr. Małgorzata Pęciłło,
mgr. inż. Grzegorz Dudka
Centralny Instytut Ochrony Pracy
|
|
Od wielu lat decydujący wpływ na zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy w przedsiębiorstwach mają przepisy prawa. Nie ograniczają się one do określenia wymagań minimalnych odnoszących się do jakości środowiska pracy, ale ustalają również, jakie działania są niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników. W Polsce, podobnie jak w krajach Wspólnoty Europejskiej, do wymaganych prawem działań należy ocena ryzyka zawodowego, informowanie i szkolenie pracowników w zakresie bhp, monitorowanie środowiska pracy i sporządzanie odpowiednich zapisów, a także zapewnienie współudziału pracowników w działaniach związanych z bezpieczeństwem i ochroną zdrowia. Prawo wymaga również stałego doskonalenia działań w zakresie bhp.
W ostatnich latach coraz większy wpływ na zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy w przedsiębiorstwach wywierają normy określające wymagania i wytyczne dotyczące systemów zarządzania. Opublikowanie 15 lipca 1999 roku polskiej normy PN-N-18001 „Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Wymagania" przyczyniło się do rozpowszechnienia zasad systemowego zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Jeszcze przed ustanowieniem tej normy niektóre przedsiębiorstwa rozpoczęły wdrażanie systemów zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy, projektując je na ogół w sposób podobny do systemów zarządzania środowiskowego zgodnych z wymaganiami normy ISO 14001.
W celu określenia zmian w zarządzaniu bezpieczeństwem i higieną pracy w przedsiębiorstwach, jakie są potrzebne, aby dostosować działania w zakresie bhp do wymagań normy PN-N-18001 oraz jaki może być wpływ tych zmian na poziom bezpieczeństwa i higieny pracy, przeprowadzono badania systemów zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy w 71 przedsiębiorstwach różnej wielkości. Wśród badanych były zarówno przedsiębiorstwa, które nie deklarowały wdrożenia żadnego systemu zarządzania: jakością, środowiskowego, czy bhp (22 przedsiębiorstwa), jak również takie, które wdrożyły lub wdrażają jeden (27 przedsiębiorstw), dwa (13 przedsiębiorstw) bądź trzy (9 przedsiębiorstw) z wymienionych systemów zarządzania; 17 badanych przedsiębiorstw zadeklarowało wdrożenie systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. (...)
|
Systemowe zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy - normalizacja i promocja
"BEZPIECZEŃSTWO PRACY - nauka i praktyka" 12/2000, str. 1-5
dr inż. Daniel Podgórski
Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy
|
|
Podejście do bezpieczeństwa i higieny pracy w polskich przedsiębiorstwach zaczęło ulegać zmianom począwszy od połowy lat dziewięćdziesiątych. Przede wszystkim należy to wiązać z procesem dostosowywania polskiego prawa w dziedzinie bhp do prawa Unii Europejskiej (UE), co wynika z dążenia Polski do członkowstwa w UE. Ponadto istotnym czynnikiem inicjującym te zmiany było zainteresowanie przedsiębiorstw systemami zarządzania jakością zgodnymi z normami ISO serii 9000 oraz systemami zarządzania środowiskowego zgodnymi z normami ISI serii 14000, a następnie związane z tym próby zaadaptowania koncepcji systemowego zarządzania do obszaru BHP.
Obecnie można wyróżnić kilka poziomów podejścia do zarządzania bhp praktykowanego w przedsiębiorstwach - od działań ukierunkowanych na unikanie kar za nieprzestrzeganie przepisów prawnych do nastawienia na ciągłe doskonalenie wszelkich procesów mających wpływ na bhp.
W artykule omówiono tę hierarchię i efektywność poszczególnych jej poziomów, a także zasady normalizacji systemów zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy w Polsce oraz promocję wprowadzania systemów zarządzania bhp w przedsiębiorstwach.
|
Ogólne zasady oceny szkodliwości procesów technologicznych
"BEZPIECZEŃSTWO PRACY - nauka i praktyka" 7-8/2000, str. 20-22
dr inż. ZOFIA PAWŁOWSKA,
dr inż. LESZEK PIETRZAK
Centralny Instytut Ochrony Pracy
|
|
Proces technologiczny stanowi zasadniczą część procesu produkcyjnego przedsiębiorstwa i może obejmować zmianę kształtów, właściwości fizykochemicznych, wyglądu zewnętrznego przetwarzanego materiału lub trwałą zmianę wzajemnego położenia poszczególnych części wchodzących w skład produkowanego wyrobu, czyli montaż podzespołów i wyrobów. Zmiany te mogą być dokonywane poprzez oddziaływanie narzędzi bądź na skutek wpływu energii w jakiejkolwiek postaci - na przykład energii elektrycznej, cieplnej, świetlnej itp. Stosowanie procesów technologicznych związane jest z zagrożeniami, powodującymi np.:
- ryzyko indywidualne, wynikające z wpływu zagrożeń na poszczególnych członków
ogółu społeczności związanej z procesem,
- ryzyko zawodowe, związane z wykonywaną pracą,
- ryzyko utraty mienia i strat ekonomicznych,
- ryzyko środowiskowe, wynikające z wpływu na ziemię, powietrze, wodę, faunę i
florę oraz dziedzictwo kulturowe.
Szkodliwość procesu technologicznego jest pojęciem odnoszącym się do konsekwencji występujących w tym procesie zagrożeń dla zdrowia i życia pracowników.
Zależy ona w ogólnym przypadku od:
- liczby zagrożeń, których źródłem jest proces,
- poziomu ryzyka zawodowego związanego z tymi zagrożeniami,
- liczby osób ponoszących ryzyko zawodowe związane z tymi zagrożeniami.
Określając stopień szkodliwości procesu technologicznego należy uwzględnić wszystkie przedstawione wcześniej czynniki. Przy analizie procesu szczególną uwagę należy zwrócić na te zagrożenia, z którymi związane jest ryzyko uznane za niedopuszczalne. O dopuszczeniu procesu do stosowania będzie decydowała bowiem możliwość ograniczenia ryzyka niedopuszczalnego do poziomu uznanego za akceptowalny. (...)
|
Zasady funkcjonowania zakładów pracy chronionej w krajach Unii Europejskiej
"BEZPIECZEŃSTWO PRACY - nauka i praktyka" 3/2000, str. 20-23
mgr Monika Drygała
Centralny Instytut Ochrony Pracy
|
Stworzenie rozwiązań prawnych i organizacyjnych, które umożliwią osobom niepełnosprawnym podjecie pracy zawodowej jest jednym z podstawowych założeń programów polityki społecznej, przyjętych przez państwa członkowskie Unii Europejskiej.
Szczególną formą zapewnienia zatrudnienia tej grupie osób, a zwłaszcza osobom niepełnosprawnym o znacznie obniżonej zdolności do wykonywania pracy są zakłady pracy chronionej.
Podstawę prawną do opracowania krajowych, szczegółowych przepisów regulujących tę formę zatrudnienia osób niepełnosprawnych stanowią zapisy następujących międzynarodowych dokumentów: konwencji nr 159 Międzynarodowej Organizacji Pracy z 1985 r. dotyczącej rehabilitacji zawodowej i zatrudnienia osób niepełnosprawnych, zalecenia nr 99 Międzynarodowej Organizacji Pracy z 1955 r. dotyczącego rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych oraz zalecenia Komitetu Rady Ministrów Rady Europy z 1992 r. w sprawie spójnej polityki wobec osób niepełnosprawnych.
W poszczególnych krajach ośrodki pracy chronionej przyjmują różne nazwy, np.: warsztaty pracy chronionej we Francji, przedsiębiorstwa socjalnego zatrudnienia w Holandii, czy też specjalne ośrodki pracy w Hiszpanii. W każdym z tych państw zorganizowanie i funkcjonowanie tego typu zakładów służyć ma przede wszystkim zapewnieniu osobom niepełnosprawnym (zwłaszcza z ograniczoną zdolnością do pracy) odpowiedniego zatrudnienia, specjalistycznego szkolenia oraz poradnictwa zawodowego, a także odpowiedniej dla tych osób rehabilitacji. Skuteczne prowadzenie zawodowej rehabilitacji osób niepełnosprawnych w tak szerokim zakresie umożliwiłoby, w dalszej perspektywie, przygotowanie pracowników niepełnosprawnych do zatrudnienia na otwartym rynku pracy. (...)
|
|