Liczne powa¿ne awarie, które mia³y miejsce po zmianach technologii lub instalacji, by³y przyczyn±, dla której w Dyrektywie Seveso II zosta³y zawarte odpowiednie wymagania dotycz±ce procedur niezbêdnych przy dokonywaniu przez operatora takich zmian. Ich ustanowienie mia³o na celu zwiêkszenie poziomu bezpieczeñstwa i zmniejszenie ryzyka takich awarii.
Prawo ochrony ¶rodowiska równie¿ zawiera postanowienia dotycz±ce dokonywania zmian w zak³adach kategorii ZZR oraz ZDR. I tak, art. 257 stanowi, ¿e prowadz±cy zak³ad kategorii ZDR jest obowi±zany przed dokonaniem zmian w ruchu zak³adu, które mog± okazaæ wp³yw na zagro¿enia awari± przemys³ow±, do przeprowadzenia analizy programu zapobiegania awariom (PZA), systemu bezpieczeñstwa oraz raportu o bezpieczeñstwie (RoB).
Je¶li planowane zmiany mog± okazaæ wp³yw na ryzyko awarii, prowadz±cy ZDR jest obowi±zany do opracowania zmienianego RoB (uwzglêdniaj±cego zmiany w zak³adzie) i uzyskania przed wprowadzeniem planowanych zmian jego zatwierdzenia przez komendanta wojewódzkiego PSP. Zmieniony RoB prowadz±cy przekazuje równocze¶nie do WIO¦.
Je¶li chodzi o zmiany w zak³adach kategorii ZZR, które mog± okazaæ wp³yw na zagro¿enie awari± przemys³ow±, zgodnie z art. 258 ust. 1-3 ustawy obowi±zuj± nastêpuj±ce regulacje:
- prowadz±cy ZZR dokonuje przed wprowadzeniem zmian w zak³adzie analizy PZA i – w razie potrzeby – dokonuje zmian PZA;
- zmieniony PZA prowadz±cy przekazuje komendantowi powiatowemu PSP oraz – do wiadomo¶ci – WIO¦;
- wprowadzenie zmian w ruchu zak³adu mo¿e nast±piæ po up³ywie 14 dni, je¶li w tym terminie komendant powiatowy nie wniós³ sprzeciwu w drodze decyzji.