Logo CIOP CIOPMapa serwisu English version
CIOPWsteczPoziom wyżejCIOP
.. | Cele raportu o bezpieczeństwie | Wymagania dotyczące zawartości raportu o bezpieczeństwie


Wymagania dotyczące zawartości raportu o bezpieczeństwie

Raport o bezpieczeństwie powinien zawierać:
  1. Informacje o zakładzie, jego działalności, systemie zarządzania oraz organizacji, istotne dla zapobiegania awariom, w tym:
    1. ogólny opis zakładu z uwzględnieniem jego położenia geograficznego i dominujących warunków atmosferycznych, geologicznych i wodnych, zewnętrznych zagrożenia awarią, opis działalności zakładu i przyjętych w nim zasad zarządzania bezpieczeństwem;
    2. opis instalacji zakładu z uwzględnieniem ich usytuowania przestrzennego, odległości od sąsiednich instalacji, terenów zamieszkałych, szlaków komunikacyjnych, stref zagrożeń, dróg dojazdu, dróg pożarowych i ewakuacyjnych;
    3. opis procesów technologicznych, z uwzględnieniem prowadzonych operacji i procesów fizykochemicznych, magazynowania, gospodarki odpadami.
  2. Analizę możliwości wystąpienia awarii i informacje o środkach koniecznych do zapobieżenia im:
    1. identyfikacja instalacji zakładu oraz rodzajów działalności w zakładzie, które mogą stwarzać zagrożenie poważną awarią;
    2. opis możliwych scenariuszy awarii oraz prawdopodobieństwa ich wystąpienia i warunków, w których mogą wystąpić, z uwzględnieniem oceny ich zasięgu i skutków, włączając w to mapy, fotografie lub inne podobne opisy przedstawiające obszary, które mogą być objęte skutkami tych awarii;
    3. opis technicznych, organizacyjnych i proceduralnych środków zapobiegania awariom i minimalizacji ich skutków, z uwzględnieniem oceny skuteczności tych środków;
    4. organizacja systemu alarmowania i działań ratowniczych.

    W tej części raportu powinny być także zawarte informacje na temat podmiotu wykonującego analizę, daty wykonania analizy, ustaleń będących wynikiem analizy i środków przeciwdziałania wystąpieniu awarii.
  3. Informacje, że prowadzący zakład opracował program zapobiegania awariom i jest przygotowany do jego stosowania:
    1. powołanie się na opracowany przez prowadzącego zakład program zapobiegania awariom;
    2. sposoby wdrażania zasad określonych w programie zapobiegania awariom;
    3. określenie częstotliwości oceny aktualności i skuteczności programu zapobiegania awariom.
  4. Informacje, że zakład spełnia warunki do wdrożenia systemu bezpieczeństwa:
    1. sposoby wdrażania zasad wymienionych w systemie bezpieczeństwa, a w szczególności określenie:
      1. obowiązków pracowników oraz podwykonawców, w zakresie obsługi instalacji zakładu w czasie rozruchu, normalnej eksploatacji oraz w stanach awaryjnych,
      2. potrzeb szkoleniowych personelu, zorganizowania odpowiedniego rodzaju szkoleń oraz zapewnienia udziału w tych szkoleniach pracowników i podwykonawców pracujących w zakładzie;
    2. nadzoru nad bezpieczeństwem instalacji, z uwzględnieniem normalnej eksploatacji, konserwacji i czasowych przerw w pracy oraz wprowadzania zmian w procesach technologicznych;
    3. prowadzenia systematycznej oceny prawdopodobieństwa wystąpienia i skutków potencjalnych awarii przemysłowych;
    4. określenia częstotliwości oceny aktualności i skuteczności systemu bezpieczeństwa.
  5. Informacje, że zastosowane rozwiązania projektowe, konstrukcja oraz eksploatacja instalacji zakładu zapewniają wystarczający poziom bezpieczeństwa:
    1. potwierdzenie istnienia i określenia zasad wprowadzania zmian w profilu produkcji, konstrukcji, obsłudze i organizacji;
    2. potwierdzenie istnienia i określenia środków przedsięwziętych dla kontroli zgodności z wymaganiami bezpieczeństwa oraz przepisami bezpieczeństwa pracy, takich jak regularne przeglądy instalacji pod kątem zapewnienia bezpieczeństwa, włączając w to:
      1. testy systemów ostrzegawczych, generowania alarmów i urządzeń bezpieczeństwa,
      2. awaryjne zaopatrzenie w media istotne dla zapewnienia bezpieczeństwa,
      3. kontrolę ważnych dla bezpieczeństwa parametrów procesowych,
      4. środki techniczne dla zapobiegania błędom obsługi,
      5. potwierdzenie prowadzenia audytów i przeglądów dla oceny przyjętych zasad zarządzania bezpieczeństwem oraz kontroli organów nadzoru nad warunkami pracy.
  6. Informacje, że prowadzący zakład opracował wewnętrzny plan operacyjno-ratowniczy oraz dostarczył informacje do opracowania zewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego:
    1. powołanie się na opracowany przez prowadzącego zakład wewnętrzny plan operacyjno-ratowniczy;
    2. określenie częstotliwości oceny aktualności i skuteczności wewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego;
    3. powołanie się na dostarczone informacje do opracowania zewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego.
  7. Nazwy właściwych podmiotów zaangażowanych w przygotowanie RoB.
  8. Opis substancji niebezpiecznych znajdujących się w zakładzie obejmuje:
    1. wykaz substancji niebezpiecznych zawierający:
      1. identyfikację substancji zawierającą zgodnie z terminologią międzynarodową nazwę chemiczną, numer CAS (Chemical Abstract Service) oraz nazwę według nomenklatury IUPAC,
      2. maksymalne ilości substancji niebezpiecznych znajdujących się aktualnie (w dniu sporządzenia raportu) lub mogących się znaleźć w zakładzie;
    2. charakterystykę fizykochemiczną i toksykologiczną tych substancji oraz wskazanie zagrożeń stwarzanych przez nie dla ludzi i środowiska, zarówno natychmiastowo, jak i z opóźnieniem, w warunkach normalnego użytkowania i awarii;
    3. powołanie się na posiadane przez zakład karty charakterystyki niebezpiecznych substancji chemicznych.

Raport o bezpieczeństwie powinien być opracowany z uwzględnieniem informacji zawartych w niżej wymienionych dokumentach:
  1. zgłoszeniu zakładu o dużym ryzyku;
  2. programie zapobiegania awariom zakładu o dużym ryzyku;
  3. instrukcjach:
    a)    technologicznej,
    b)    stanowiskowej,
    c)    bezpieczeństwa i higieny pracy,
    d)    postępowania na wypadek sytuacji awaryjnych,
    e)    działania zakładowej straży pożarnej i innych służb ratowniczych;
  4. kartach charakterystyk niebezpiecznych substancji i preparatów chemicznych;
  5. dokumentacji dotyczącej:
    a)    stanowisk pracy,
    b)    zapobiegania awariom,
    c)    systemu bezpieczeństwa,
    d)    zdarzeń awaryjnych w zakładzie mających miejsce w przeszłości,
    e)    przeprowadzonych w przeszłości ocen ryzyka;
  6. mapach i planach zakładu.

Na górę strony

Siedziba instytutu
Strona głównaIndeks słówStrona BIPCIOP