|
| | | | | | | | | | | | | |
|
|
Problem : Podnoszenie i przenoszenie ciężarów
| Pytania / obserwacje | Działania poprawiające stan bhp |
| Czy masa ciężarów podnoszonych i przenoszonych przekracza dopuszczalne wartości? Wiek (lata) | Masa (kg) | kobiety | praca | stała | dorywcza | --- | --- | --- | 16-18 | 8 | 14 | ponad 18 | 12 | 20 |
Wiek (lata) | Masa (kg) | mężczyźni | praca | stała | dorywcza | --- | --- | --- | 16-18 | 12 | 20 | ponad 18 | 30 | 50 |
| Stosowanie urządzeń transportowych eliminujących pracę ręczną (np. wózków, podnośników).
Zapoznanie pracowników z normami i technikami dźwigania ciężarów oraz przestrzeganie ich stosowania
Stosowanie przenoszenia zespołowego przez dwóch lub trzech pracowników. |
|
Problem : Wymuszona pozycja ciała podczas pracy
| Pytania / obserwacje | Działania poprawiające stan bhp |
| Czy często występują wymuszone pozycje ciała przy pracy, jak np.: - długie stanie bez możliwości siedzenia
- pochylanie i skręcenie tułowia
- kucanie, klękanie
- z rękoma uniesionymi powyżej linii głowy
- wymuszona pozycja, wynikająca z ciasnej przestrzeni (bardzo małe, niskie pomieszczenia)?
| Zapewnienie pracownikom możliwości zmiany pozycji przy pracy.
Dostosowanie struktury przestrzennej stanowiska pracy do wzrostu pracownika i zasięgu jego rąk.
Zapewnienie łatwego dostępu do wyposażenia na stanowisku pracy. |
|
Info: 10, 26, 27, 32
Problem : Stres psychologiczny
| Pytania / obserwacje | Działania poprawiające stan bhp |
| Czy występują źródła stresu w pracy: - praca zmianowa (nocna)
- praca w godzinach nadliczbowych
- konflikty między pracownikami
- konflikty z klientami
- narzucone tempo pracy
- monotonia pracy
- odpowiedzialność finansowa?
| Przestrzeganie norm dziennych i tygodniowych dotyczących czasu pracy.
Rozważenie możliwości zatrudnienia dodatkowych pracowników.
Angażowanie pracowników w ustalanie sposobów i terminów wykonania poszczególnych prac i ustalanie grafików czasu wolnego.
Doskonalenie metod instruktażu, szkoleń oraz instrukcji
Ustalenie jasnych zasad wynagradzania, premiowania i kar regulaminowych.
Dbanie o poprawne stosunki międzyludzkie.
Organizowanie szkoleń zwiększających umiejętności interpersonalne sprzedawców (szczególnie kontakty z klientem).
Ustalenie jasnego podziału obowiązków między pracowników. |
|
Info: 10
|
|