TVEHICLE SERVICES ROYAL MAIL GROUP - system zarządzania BHP
Podstwowa dzialalnoscią Royall Mail Group jest utrzymywanie floty samochodowej (ok. 30.000 pojazdów) na terenie Wielkiej Brytanii na potrzeby publicznej firmy Royal Mail Group. Firma Vehicle Services powstała w 1997 i zatrudnia 1500 pracowników.
Uznano, że aby ograniczyć liczbę wypadków przy pracy i poziom absencji oraz liczbę odszkodowań z tytułu niewłaściwych warunków pracy konieczne jest
wdrożenie systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.
„Bezpieczeństwo pracowników jest sprawą najwyższej rangi. Poprawa bezpieczeństwa jest kluczem do wzrostu efektywności i kontroli kosztów’’.
( Phil O’Gorman, Dyrektor, Vehicle Services )
|
Wszyscy członkowie Zarządu Vehicle Service’ podeszli do zmian entuzjastycznie. Oczekiwali, że wdrożenie systemu zarządzania BHP wpłynie na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przyczyni się do zmniejszenia strat powodowanych wypadkami przy pracy. Praca nad wdrożeniem systemem była wspierana przez związki zawodowe.
- wdrożono systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy w oparciu o wytyczne „Skuteczny system zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy” opracowane przez Health and Safety Executive,
- wprowadzono coroczne audity zarządzania BHP,
- wzmocniono pro-aktywną rolę specjalistów ds. BHP nadając im uprawnienia menadżera w prowadzeniu niektórych działań jak badanie okoliczności wypadków przy pracy, przedstawianie propozycji usprawnień oraz monitorowania ich przebiegu,
- opracowano roczne Plany Bezpieczeństwa i Higieny Pracy, które stał się podstawowym ogniwem łączącym cele BHP z celami strategicznymi przedsiębiorstwa,
- opracowano system reagowania w przypadku roszczeń powypadkowych,
Osiągnięte korzyści:
Wraz z wdrożeniem systemu zarządzania BHP wprowadzono bardziej efektywne metody badania przyczyn i okoliczności wypadków przy pracy oraz monitorowania warunków pracy oraz audity. W efekcie wdrożenie systemu w Vehicle Services przyczyniło się do poprawy bezpieczeństwa w przedsiębiorstwie, a w szczególności przyniosło:
- spadek wskaźnika wypadków przy pracy o 40%,
- spadek absencji pracowników o 40%, co przyniosło firmie 700 tys. funtów oszczędności,
- spadek w 2002 r. liczby roszczeń z tytułu odszkodowań powypadkowych z ok. 30 do 17 rocznie.
Sprawdzony w Vehicle Services system zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy zostanie wdrożony w oddziale Logistyki Royal Mail.
Koszt-korzyść:
Oszacowano, że poniesione koszty wdrożenia systemu zarządzania BHP zwrócą w ciągu 6 miesięcy. Całkowite koszty systemu zarządzania oszacowano na ok. 160 tys. funtów rocznie i obejmowały one koszty pracy (pośrednie i bezpośrednie) dwóch ekspertów zewnętrznych oraz koszty wstępne zaprojektowania systemu zarządzania BHP. Wskutek spadku liczby absencji i roszczeń cywilno-prawnych przedsiębiorstwo zaoszczędziło 370 tys. funtów rocznie.