TVEHICLE SERVICES ROYAL MAIL GROUP - system zarzadzania BHP
Podstwowa dzialalnoscia Royall Mail Group jest utrzymywanie floty samochodowej (ok. 30.000 pojazdow) na terenie Wielkiej Brytanii na potrzeby publicznej firmy Royal Mail Group. Firma Vehicle Services powstala w 1997 i zatrudnia 1500 pracownikow.
Uznano, ze aby ograniczyc liczbe wypadkow przy pracy i poziom absencji oraz liczbe odszkodowan z tytulu niewlasciwych warunkow pracy konieczne jest
wdrozenie systemu zarzadzania bezpieczenstwem i higiena pracy.
„Bezpieczenstwo pracownikow jest sprawa najwyzszej rangi. Poprawa bezpieczenstwa jest kluczem do wzrostu efektywnosci i kontroli kosztow’’.
( Phil O’Gorman, Dyrektor, Vehicle Services )
|
Wszyscy czlonkowie Zarzadu Vehicle Service’ podeszli do zmian entuzjastycznie. Oczekiwali, ze wdrozenie systemu zarzadzania BHP wplynie na poprawe bezpieczenstwa i higieny pracy oraz przyczyni sie do zmniejszenia strat powodowanych wypadkami przy pracy. Praca nad wdrozeniem systemem byla wspierana przez zwiazki zawodowe.
- wdrozono systemu zarzadzania bezpieczenstwem i higiena pracy w oparciu o wytyczne „Skuteczny system zarzadzania Bezpieczenstwem i Higiena Pracy” opracowane przez Health and Safety Executive,
- wprowadzono coroczne audity zarzadzania BHP,
- wzmocniono pro-aktywna role specjalistow ds. BHP nadajac im uprawnienia menadzera w prowadzeniu niektorych dzialan jak badanie okolicznosci wypadkow przy pracy, przedstawianie propozycji usprawnien oraz monitorowania ich przebiegu,
- opracowano roczne Plany Bezpieczenstwa i Higieny Pracy, ktore stal sie podstawowym ogniwem laczacym cele BHP z celami strategicznymi przedsiebiorstwa,
- opracowano system reagowania w przypadku roszczen powypadkowych,
Osiagniete korzysci:
Wraz z wdrozeniem systemu zarzadzania BHP wprowadzono bardziej efektywne metody badania przyczyn i okolicznosci wypadkow przy pracy oraz monitorowania warunkow pracy oraz audity. W efekcie wdrozenie systemu w Vehicle Services przyczynilo sie do poprawy bezpieczenstwa w przedsiebiorstwie, a w szczegolnosci przynioslo:
- spadek wskaznika wypadkow przy pracy o 40%,
- spadek absencji pracownikow o 40%, co przynioslo firmie 700 tys. funtow oszczednosci,
- spadek w 2002 r. liczby roszczen z tytulu odszkodowan powypadkowych z ok. 30 do 17 rocznie.
Sprawdzony w Vehicle Services system zarzadzania bezpieczenstwem i higiena pracy zostanie wdrozony w oddziale Logistyki Royal Mail.
Koszt-korzysc:
Oszacowano, ze poniesione koszty wdrozenia systemu zarzadzania BHP zwroca w ciagu 6 miesiecy. Calkowite koszty systemu zarzadzania oszacowano na ok. 160 tys. funtow rocznie i obejmowaly one koszty pracy (posrednie i bezposrednie) dwoch ekspertow zewnetrznych oraz koszty wstepne zaprojektowania systemu zarzadzania BHP. Wskutek spadku liczby absencji i roszczen cywilno-prawnych przedsiebiorstwo zaoszczedzilo 370 tys. funtow rocznie.