|
Problem: Podnoszenie i przenoszenie ciężarów
|
Pytania / obserwacje |
Działania poprawiające stan bhp |
|
Czy masa ciężarów podnoszonych i przenoszonych przekracza dopuszczalne
wartości?
Wiek (lata) |
Masa (kg) |
kobiety |
praca |
powtarzalna |
dorywcza |
15-16 |
5 |
10 |
17-18 |
8 |
20 |
ponad 18 |
12 |
20 |
Wiek (lata) |
Masa (kg) |
mężczyźni |
praca |
powtarzalna |
dorywcza |
15-16 |
8 |
15 |
17-18 |
12 |
25 |
ponad 18 |
30 |
50 |
|
Stosowanie urządzeń transportowych eliminujących pracę ręczną (np.
wózków, podnośników, transporterów).
Zapoznanie pracowników z normami i technikami dźwigania ciężarów oraz
przestrzeganie ich stosowania.
Stosowanie przenoszenia zespołowego przez dwóch lub trzech pracowników.
Opracowanie instrukcji dotyczącej bezpiecznego wykonywania prac załadowczo-wyładowczych. |
|
Czy stan urządzeń transportu szynowego i kołowego jest odpowiedni? |
Doprowadzenie wózków widłowych, obrotnic, przesuwnic do właściwego
stanu technicznego (uzyskanie łatwości przesuwania, obracania itp.). |
|
Problem: Wymuszona pozycja ciała przy pracy
|
Pytania / obserwacje |
Działania poprawiające stan bhp |
|
Czy często występują wymuszone pozycje ciała przy pracy, jak np.:
- długie stanie bez możliwości siedzenia
- pochylanie i skręcenie tułowia
- kucanie, klękanie
- z rękoma uniesionymi powyżej linii głowy
- wymuszona pozycja, wynikająca z ograniczonej przestrzeni
(bardzo małe, niskie pomieszczenia)?
|
Umożliwianie pracownikom zmiany pozycji podczas pracy.
Dostosowanie struktury przestrzennej stanowiska pracy do wzrostu i
zasięgu rąk pracownika.
Stosowanie przerw w pracy.
Stosowanie rotacji pracowników.
|
|
Info: 1, 4, 17, 21, 22, 26
Problem: Stres psychologiczny w pracy
|
Pytania / obserwacje |
Działania poprawiające stan bhp |
|
Czy występują przyczyny stresu w pracy:
- praca zmianowa (nocna)
- praca w godzinach nadliczbowych
- konflikty między pracownikami
- narzucone tempo pracy
- monotonia pracy?
|
Przestrzeganie norm dziennych i tygodniowych dotyczących czasu pracy.
Rozważenie możliwości zatrudnienia dodatkowych pracowników.
Angażowanie pracowników w ustalanie sposobów i terminów wykonania
poszczególnych prac i ustalanie grafików czasu wolnego.
Doskonalenie metod instruktażu, szkoleń oraz instrukcji.
Ustalenie jasnych zasad wynagradzania, premiowania i kar regulaminowych.
Dbanie o poprawne stosunki międzyludzkie.
Ustalenie jasnego podziału obowiązków między pracowników.
|
|
Info: 4, 23
|
|