|
OCENA POZIOMU WIARYGODNOŚCI POLSKICH INTERNETOWYCH ZASOBÓW INFORMACYJNYCH W DZIEDZINIE BHP
BADANIE JAKOŚCIOWE
ZOGNISKOWANE WYWIADY GRUPOWE - FGI
Czas i miejsce badań:
Elbląg 3.10.2004
Ostrowiec 4.10.2004
BADANIE PRZEPROWADZIŁA Agencja Badawczo-Informacyjna PASAD
Informacje o badaniach
Badania przeprowadzono metodą FGI (zogniskowanego wywiadu grupowego)
w 2 miastach: trzy grupy w Elblągu (03 października b.r.) i jedna grupa w Ostrowcu Świętokrzyskim (04 października br.).
W pierwszej grupie w Elblągu i w grupie w Ostrowcu Świętokrzyskim uczestniczyli „bierni” odbiorcy działań BHP (podlegający im w związku z wykonywaną pracą i/lub prowadzoną działalnością gospodarczą, nie śledzący na bieżąco zmian w zakresie BHP), korzystający z Internetu w pracy - pracownicy odpowiedzialni za politykę i obsługę kadrową i księgową oraz kierownicy i właściciele firm – łącznie 16 osób.
W pozostałych dwóch grupach w Elblągu brali udział „aktywni” uczestnicy działań BHP (specjaliści i kierownicy działów BHP zainteresowani problematyką BHP na poziomie codziennej pracy zawodowej, aktywnie poszukujący wiedzy w tym zakresie, biorący udział w szkoleniach dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, znający serwisy internetowe dotyczące problematyki BHP) – łącznie 10 osób.
Wiek i dobór uczestników w poszczególnych grupach:
• „aktywni”:
Elbląg (grupa nr 2) – 1 kobieta, 5 mężczyzn; wiek od 30 do 50 lat (średnia wieku 39,5 lat),
Elbląg (grupa nr 3) – 4 mężczyzn; wiek od 31 do 50 lat (średnia wieku 39,5 lat),
• „bierni”:
Elbląg (grupa nr 1) – 6 kobiet, 2 mężczyzn; wiek od 22 do 44 lat (średnia wieku 31,5 lat),
Ostrowiec – 2 kobiety, 6 mężczyzn; wiek od 30 do 50 lat (średnia wieku 38,5 lat).
Dostęp do Internetu i częstotliwość łączenia się z Internetem
Wszyscy badani posiadają dostęp do Internetu w swojej pracy, a zdecydowana większość (23 z 26 osób) również w domu.
Niemal wszyscy korzystają codziennie z Internetu – rzadziej (kilka razy w tygodniu) zaledwie 4 osoby.
10 z 16 „biernych” odbiorców działań BHP posiada własne skrzynki e-mail. Żadna osoba z tej kategorii respondentów nie posiada własnej strony www.
Skrzynki e-mail nie posiada jedynie jeden (z 10) „aktywny” uczestnik działań BHP. Wszyscy pozostali mają skrzynkę mailową, niektórzy nawet po kilka (2-3). Dwóch badanych w grupach „aktywnych” posiada własne strony internetowe.
Zagadnienia poszukiwane w Internecie
Badani z grup „aktywnych” uczestników działań BHP (10 osób) najczęściej korzystają z następujących zasobów internetowych:
• przepisy prawne – 9 badanych,
• serwisy branżowe związane z pracą zawodową – 9 osób,
• strony poświęcone BHP – 7 osób,
• serwisy informacyjne – najczęściej Onet.pl.
Badani z grup „biernych” odbiorców działań BHP (16 osób) najczęściej poszukują informacji:
• w serwisach branżowych związanych z pracą zawodową – 13 osób,
• w serwisach informacyjnych – 12 osób (najczęściej Onet.pl i WP.pl, Rzeczpospolita),
• w serwisach zawierających przepisy prawne (związane również z ZUS i podatkami) – 8 badanych,
• w serwisach poświęconych BHP – 2 osoby.
WNIOSKI GŁÓWNE BADANIA
ściągnij
WYNIKI SZCZEGÓŁOWE
• Ogólne opinie o serwisach BHP
• Ocena portali BHP
• Serwis www.ciop.pl
• Końcowe oceny portalu CIOP-PIB
|
|