|
|
Jak udokumentować wyniki oceny ryzyka zawodowego ?
|
Ocena ryzyka zawodowego powinna być udokumentowana. Celowe jest powiązanie dokumentacji odnoszącej się do oceny ryzyka z innymi dokumentami, do sporządzania których przedsiębiorstwo jest zobowiązane wymaganiami przepisów. Istotnym ułatwieniem, zarówno podczas przeprowadzania oceny, jak i na etapie jej dokumentowania, może być wykorzystanie techniki komputerowej, w szczególności wyspecjalizowanych programów eksperckich.
Dokumentacja oceny ryzyka zawodowego powinna umożliwiać wykazanie:
- że ocena ryzyka zawodowego w miejscu pracy została przeprowadzona,
- w jaki sposób ocena została przeprowadzona,
- jakie wymagania, normy lub zalecenia stosowano przy ocenie,
- że uwzględniono wymagania dla szczególnie narażonych grup pracowników,
- jakie są zalecenia odnośnie środków, jakie należy podjąć w celu dalszego ograniczenia ryzyka,
- jakie są ustalenia odnośnie przeglądu i aktualizacji oceny ryzyka zawodowego.
Zgodnie z wymaganiami prawa dokument potwierdzający dokonanie oceny ryzyka zawodowego powinien uwzględniać w szczególności:
- opis ocenianego stanowiska pracy, w tym wyszczególnienie:
- stosowanych maszyn, narzędzi i materiałów,
- wykonywanych zadań,
- występujących na stanowisku niebezpiecznych, szkodliwych i uciążliwych
- czynników środowiska pracy,
- stosowanych środków ochrony zbiorowej i indywidualnej,
- osób pracujących na tym stanowisku
- wyniki przeprowadzonej oceny ryzyka zawodowego dla każdego z czynników środowiska pracy oraz niezbędne środki profilaktyczne zmniejszające ryzyko,
- datę przeprowadzonej oceny oraz osoby dokonujące oceny.
Tu mogą znaleźć Państwo wzór prostego formularza , który można zastosować do dokumentowania wyników oceny ryzyka zawodowego.
|
|
|
|