Konieczność wydania nowego przepisu dotyczącego bezpieczeństwa i higieny pracy w uczelniach wynikała ze zmian w ustawie o szkolnictwie wyższym. Poprzednia delegacja upoważniała Ministra właściwego ds. szkolnictwa wyższego do wydania w porozumieniu z Ministrem właściwym ds. pracy przepisów bhp obowiązujących w szkołach wyższych. W obecnie obowiązującej ustawie (ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. nr 164, poz. 1365 ze zm.) w art. 228 ust. 2 została ona uszczegółowiona przez określenie, że rozporządzenie powinno zawierać zakres obowiązków rektora dotyczących zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.
W związku ze zmianą delegacji w nowym rozporządzeniu obowiązki nałożone w dotychczasowych przepisach na inne podmioty zostały nałożone bezpośrednio na rektora uczelni, przez co zawężony został zakres podmiotowy rozporządzenia.
W przepisach rozporządzenia uwzględniony został również fakt, że wymagania w nim określone dotyczą zarówno pracowników uczelni do których, zgodnie z art. 136 ust.1 przywołanej ustawy stosuje się Kodeks pracy i studentów, którzy takich uregulowań nie mają. W związku z tym została np. zmieniona temperatura w pomieszczeniach na uczelni uzasadniająca zawieszenie zajęć. Obecnie wynosi ona 18 st.C i jest taka sama jak minimalna temperatura dla pracowników wykonujących prace biurowe, ustalona w przepisach dotyczących pracowników.
Podstawowe zmiany w przepisie dotyczą również szkoleń studentów w zakresie bezpieczeństwa i higieny nauki. W rozporządzeniu doprecyzowano, że szkolenie to może być realizowane w ramach zajęć dydaktycznych w formie wykładów, ćwiczeń lub seminariów i nie może być krótsze niż 4 godziny. Szkolenie takie obejmuje wszystkich studentów rozpoczynających naukę. Dokładny program szkolenia ustala rektor uwzględniając, że powinien on obejmować co najmniej wybrane zagadnienia prawne, informacje o zagrożeniach dla życia i zdrowia, ochronie przed nimi oraz postępowaniu w przypadku wystąpienia tych zagrożeń, w tym udzielania pierwszej pomocy.
Uszczegółowione zostały również obowiązki rektora dotyczące udostępniania pracownikom i studentom, korzystającym z laboratoriów, warsztatów lub pracowni specjalistycznych, instrukcji uwzględniających zasady i przepisy BHP, określających w szczególności:
- warunki bezpiecznej obsługi maszyn i innych urządzeń;
- rodzaje prac i procesów technologicznych o szczególnym zagrożeniu dla życia lub zdrowia , w tym sposób nadzoru nad ich wykonaniem;
- postępowanie z materiałami niebezpiecznymi i szkodliwymi dla zdrowia;
- obowiązujący system znaków i sygnałów oraz sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej;
- sposób posługiwania się środkami ochrony indywidualnej i środkami ratunkowymi;
- postępowanie w sytuacjach stwarzających zagrożenie dla zdrowia lub życia pracowników i studentów, w tym udzielanie pierwszej pomocy.
W każdym budynku uczelni powinna znajdować się, w dostępnym pomieszczeniu, jedna przenośna apteczka, wyposażona w niezbędne środki do udzielania pierwszej pomocy.
W rozporządzeniu dostosowane zostały również do przepisów obowiązujących pracodawców i pracowników wymagania dotyczące maszyn i innych urządzeń technicznych (muszą spełniać wymogi określone w przepisach dotyczących oceny zgodności) jak też dotyczące zbierania i likwidacji odpadów niebezpiecznych wytwarzanych na terenie uczelni (obowiązek rektora prowadzenia ewidencji w tym zakresie).
Uszczegółowione zostały również przepisy określająca obowiązki rektora w razie zaistnienia wypadku studentów, któremu ulegli podczas zajęć organizowanych przez uczelnię. Obok obowiązku prowadzenia przez rektora ewidencji wypadków oraz ustalania okoliczności i przyczyn wypadków, rektor zobowiązany został do sporządzania , na podstawie dokumentacji wypadkowej, raz w roku analizy okoliczności i przyczyn wypadków na terenie uczelni oraz na jej podstawie określenia, w porozumieniu z kanclerzem i odpowiednimi służbami bezpieczeństwa i higieny pracy na uczelni, głównych kierunków działań w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy w uczelni.