|
Promocja zdrowia w miejscu pracy w Polsce - ocena i zalecenia WHO
|
Promocja zdrowia w miejscu pracy to „połączone wysiłki pracodawców, pracowników i całego społeczeństwa mające na celu poprawę zdrowia i samopoczucia zatrudnionych osób” (za: http://www.enwhp.org/workplace-health-promotion.html). Działania te powinny dotyczyć pracowników w każdym wieku i obejmować (za: https://osha.europa.eu/pl/publications/factsheets/pl_93.pdf): Środki organizacyjne, takie jak: elastyczne godziny pracy i miejsca pracy, umożliwienie pracownikom uczestniczenia w procesie poprawy organizacji ich pracy i środowiska pracy, zapewnienie pracownikom możliwości kształcenia ustawicznego w cyklu życia zawodowego (m.in.: kursy/szkolenia podnoszące kwalifikacje, aktualizujące wiedzę).Środki środowiskowe, w tym: zapewnienie dostępności pomieszczeń socjalnych, szeroki zakaz palenia tytoniu, dbałość o przyjazne psychospołeczne środowisko pracy (m.in.: równowaga między wymaganiami pracy a możliwościami pracownika, dostateczna kontrola pracownika nad wykonywaną pracą, wsparcie od przełożonych i współpracowników).Środki indywidualne, takie, jak np.: oferowanie i finansowanie zajęć i imprez sportowych, zachęcanie do zdrowego odżywiania, oferowanie programów wspomagających rzucanie palenia tytoniu, wspieranie dobrego samopoczucia psychicznego (np. przez ułatwianie dostępu do poradnictwa psychologicznego, czy też prowadzenie konsultacji i szkoleń w zakresie radzenia sobie ze stresem).
Promocja zdrowia w miejscu pracy pozytywnie wpływa na zdrowie i samopoczucie pracowników, a tym samym przyczynia się do: zmniejszenia absencji, zwiększenia motywacji, wzrostu produktywności, mniejszej rotacji kadr oraz kreowania pozytywnego wizerunku przyjaznego przedsiębiorstwa wśród społeczeństwa (za: http://www.who.int/occupational_health/topics/workplace/en/).
Z raportu „Ocena i zalecenia dotyczące wzmocnienia stanowiska i roli zarządczej Ministerstwa Zdrowia w działaniach związanych z poprawą promocji zdrowia w miejscu pracy w Polsce (Rantanen J., Kim R., WHO, 2012), wynika, że o celowości i skuteczności programów promocji zdrowia świadczy ich integralność z systemem ochrony zdrowia pracujących oraz ogólnym systemem opieki zdrowotnej.
|
|