Ustawą zmienione zostały przepisy wprowadzone nowelizacją z listopada 2008 r. dotyczące działań pracodawcy w nagłych wypadkach gaszenia pożaru i ewakuacji pracownika.
Nowelizacja wprowadza w art. 2091 Kodeksu pracy obowiązek pracodawcy zapewnienia środków niezbędnych do zwalczania pożaru (nie gaszenia jak było poprzednio) i ewakuacji pracowników. Dotyczy to również innych przepisów (przede wszystkim wyznaczania pracowników), w których mówi się o zwalczaniu pożarów i ewakuacji pracowników.
Ważne jest, że w przypadku wyznaczania pracowników do zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników pominięte zostało wymaganie, aby wyznaczony pracownik posiadał kwalifikacje zgodne z przepisami o ochronie przeciwpożarowej.
W obecnie brzmiącym przepisie § 3 cytowanego artykułu liczba pracowników wyznaczonych do udzielania pierwszej pomocy zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników, ich szkolenie oraz wyposażenie powinny uwzględniać rodzaj i poziom występujących zagrożeń.
W omawianej noweli dodany został do art.2091 K.p. § 4, który zezwala pracodawcy na wykonywanie działań w zakresie udzielania pierwszej pomocy, zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników. Jednakże może on wykonywać te działania tylko wówczas jeżeli zatrudnia wyłącznie pracowników młodocianych lub niepełnosprawnych.