  
|
|
Obsluga codzienna, sprawdzanie stanu technicznego pojazdu
|
Sprawdzanie stanu technicznego pojazdu przez kierowce przed kazdym wyjazdem w trase zwieksza samopoczucie (pewnosc) kierowcy i komfort jazdy, a ponadto zmniejsza ryzyko wypadku. Do typowych czynnosci zaliczanych do obslugi codziennej i sprawdzania stanu technicznego wplywajacych bezposrednio na bezpieczenstwo jazdy, jest kontrola:
- cisnienia powietrza w ogumieniu i jego stan,
- dzialania hamulcow,
- dzialania ukladu kierowniczego,
- oswietlenia zewnetrznego i wewnetrznego - czy jest sprawne,
- wlasciwego poziomu plynow eksploatacyjnych,
- wlasciwego poziomu oleju - czy jest prawidlowy, czy nie ma wyciekow plynu eksploatacyjnego, oleju, paliwa,
- czystosci szyby (sprawdzenie dzialania wycieraczek), reflektorow, lamp i tablic,
- waznosci gasnicy lub gasnic,
- skrzyni ladunkowej, czy jest we wlasciwym stanie (np.: czy jest czysta, nie posiada widocznych pekniec i dziur, zamkniecia burt nie sa uszkodzone, polaczenie naczepy lub przyczepy z pojazdem jest w dobrym stanie, itp.),
- tachografu, czy nie jest uszkodzony (jesli dotyczy),
- czy kierowca wyjezdzajac w trase ma wszystkie niezbedne dokumenty lacznie z prawem jazdy, dowodem rejestracyjnym i dokumentem przewozowym.
Sposob sprawdzania pojazdu jest podany w instrukcji obslugi pojazdu i moze sie roznic w zaleznosci od pojazdu. W pojazdach bardzo zaawansowanych technicznie kierowca przed ruszeniem w trase musi przeanalizowac wskazania wyswietlane na panelu sterowniczym przez komputer pokladowy. Jesli podczas prowadzenia sprawdzenia pojazdu zostana stwierdzone przez kierowce lub komputer pokladowy ewentualne usterki i nieprawidlowosci, nalezy je bezwzglednie usunac jeszcze przed wyruszeniem w trase.
Typowe zagrozenia wystepujace podczas wykonywania obslugi codziennej i sprawdzania stanu pojazdu, sa to zagrozenia:
- uderzeniem, zgnieceniem przez poruszajace sie na polu postojowym lub manewrowym inne pojazdy,
- upadkiem ze skrzyni ladunkowej podczas prowadzenia kontroli lub w wyniku potkniecia o przedmioty pozostawione na skrzyni,
- uderzeniem, zmiazdzeniem, obtarciem na skutek spadajacych przedmiotow, np. kolo z samochodu lub ladunek znajdujacy sie na skrzyni,
- schorzenia ukladu miesniowo-szkieletowego wskutek wymuszonej pozycji pracy zwlaszcza podczas przenoszenia i podnoszenia kol, ladunkow pozostajacych na skrzyni ladunkowej,
- przekluciem, przebiciem, starciem na skutek ostrych elementow nadwozia (np.: wystajace elementy ze skrzyni ladunkowej, pekniecia i dziury w burtach pojazdu,
- urazu rak na skutek kontaktu z obracajacymi sie elementami silnika podczas kontroli stanu oleju, plynow eksploatacyjnych, itp.,
- zagrozeniem zatrucia sie od chemicznych substancji szkodliwych i niebezpiecznych wydzielajacych z cysterny,
- oparzenie na skutek kontaktu z goracymi lub zracymi substancjami przewozonymi w pojezdzie,
- przygnieceniem, uderzeniem, obtarciem na skutek opadniecia klapy od silnika podczas prowadzenia czynnosci sprawdzajacych,
- uderzeniem, obtarciem na skutek nie przewidzianego opadniecia burty skrzyni ladunkowej,
- skaleczeniem, obtarciem przez ostre wystajace elementy podczas codziennych czynnosci sprawdzajacych stan techniczny pojazdu,
- uderzeniem sie podczas wsiadania do kabiny pojazdu,
- poparzeniem sie na skutek kontaktu z substancja niebezpieczna, np.: paliw plynnych, substancji chemicznych, itp.,
- przebiciem, przecieciem, przekluciem na skutek sprawdzania rozmieszczenia i mocowania ladunku na pojezdzie.
Zalecenia bezpieczenstwa podczas prowadzenia obslugi codziennej i kontroli stanu technicznego pojazdu, a mianowicie:
- usuniecie ostrych zewnetrznych krawedzi nadwozia pojazdu lub wystajacych ladunkow, nadanie odpowiedniego ksztaltu nadwozia – w celu zmniejszenia mozliwosci odniesienia urazu lub w celu zmniejszenia szkodliwych skutkow podczas kolizji lub potracenia osob,
- zachowanie odpowiednich procedur bezpieczenstwa podczas kontroli stanu technicznego w pojazdach przewozacych substancje niebezpieczne,
- waz doprowadzajacy powietrze ze sprezarki powinien byc zaopatrzony w koncowke zaciskowa,
- podczas pompowania lub dopompowywania kol pracownik powinien odsunac sie od kola na bezpieczna odleglosc,
- duze i ciezkie kola (np.: pojazdow ciezarowych) nie nalezy przetaczac recznie. Do ich transportu trzeba uzywac specjalnych wozkow, sluzacych takze do unoszenia kola przy zakladaniu go na os pojazdu. Gdy brak jest takich wozkow stosowac zwykly wozek dwukolowy,
- stosowac odpowiednie srodki ochrony osobistej i zachowac duza ostroznosc, aby nie poparzyc sie o zrace substancje mogace znajdowac sie na pojezdzie. Nosic rekawice ochronne podczas obslugi tych maszyn.,
- wszelkie zauwazone usterki lub uszkodzenia szynki ladunkowej (np.: widoczne pekniecia, dziury, zerwane zamkniecia burt, itp.) powinny byc natychmiast naprawiane,
- w trakcie przejazdu pojazdem po placu postojowym lub manewrowym oraz wprowadzania pojazdu na stanowisko do obslugi nikomu nie wolno jechac na stopniach pojazdu, blotnikach i w skrzyni ladunkowej. Poza prowadzacym, nikt nie powinien znajdowac sie wewnatrz pojazdu.,
- wprowadzanie pojazdu na stanowisko musi koordynowac inny pracownik, znajdujacy sie z boku przed samochodem, aby uniknac potracenia przez ten pojazd,
- w pojazdach ciezarowych, w ktorych uklad wydechowy samochodu znajduje sie z tylu kabiny i wystaje ponad nia, uklad ten nalezy wyposazyc w oslony, zapewniajace ochrone przed dotykiem do goracych powierzchni,
- zmierzone cisnienie powietrza w kolach pojazdu powinno byc zgodne z danymi producenta pojazdu, ogumienie nie powinno byc uszkodzone, a bieznik nie powinien byc zuzyty, ponadto na jednej osi powinny byc zalozone opony o jednakowej konstrukcji i o tej samej rzezbie bieznika.
- sprawdzenia czy gasnice nie byly uzywane, wszystkie gasnice powinny miec plombe. Powinny one miec rowniez znak zgodnosci z norma ich dotyczaca stosowana w kraju ich produkcji oraz date najblizszej ich kontroli lub dopuszczalny czas uzytkowania.
- gasnica do gaszenia silnika i kabiny powinna byc umieszczona w kabinie pojazdu w miejscu widocznym i latwo dostepnym dla zalogi pojazdu. Pozostale gasnice powinny byc umieszczone w takim miejscu, aby byly widoczne i latwo dostepne dla osob znajdujacych sie w poblizu pojazdu.
|
|

|
|