|
|
Sprzęt pomiarowy wykorzystywany jest do oceny deklarowanego przez producenta stanu technicznego poszczególnych układów i zespołów pojazdów mechanicznych oraz przy pracach elektrotechnicznych.
W warsztatach samochodowych stosowany jest głównie następujący sprzęt pomiarowy:
- stetoskopy (do osłuchiwania silnika),
- ciśnieniomierze i mierniki podciśnienia,
- stanowiska do wykrywania i usuwania uszkodzeń w instalacji elektrycznej, w tym testery elektronicznych urządzeń sterujących np.: do pomiarów układów zapłonowych i wtryskowych,
- urządzenia do badania sprawności i szybkości działania układu hamulcowego np.: stanowiska rolkowe,
- urządzenia do badania stanu technicznego amortyzatorów z wykorzystaniem metody drgań swobodnych lub wymuszonych,
- wyważarki do elementów wirujących samochodu,
- przyrządy do kontroli geometrii podwozi samochodowych,
- urządzenia do kontroli i regulacji geometrii zawieszenia,
- urządzenia do badania układów napędowych,
- urządzenia do analizy spalin (pomiar składu spalin, przestawne odsysacze spalin),
- testery akumulatorów,
- urządzenia do kontroli i ustawiania świateł,
- przyrządy do kontroli ciśnienia sprężania silników, do diagnostyki układów wtryskowych oraz gaźnikowych,
- suwmiarki, mikrometry, średnicówki, szczelinomierze
- urządzenia do wykrywania nadmiernego zużycia łożysk w kołach pojazdów
- testery świec żarowych do silników Diesel`a,
Z obsługą sprzętu pomiarowego związane są przede wszystkim zagrożenia porażeniem prądem elektrycznym, zatruciem spalinami, kontaktem z częściami ostrymi, gorącymi lub ruchomymi. W zależności od rodzaju prac (diagnostyka, elektrotechnika, naprawy bieżące i gwarancyjne pojazdów) obowiązują odpowiednie dla tych prac zalecenia bezpieczeństwa.
|
|
|
|