  
|
|
Diagnostyk samochodowy rozpoznaje stan techniczny pojazdow bez ich demontazu lub tylko z demontazem czesciowym bez naruszenia podstawowego funkcjonowania polaczen elementow, z wykorzystaniem specjalnej aparatury techniczno-pomiarowej i metod badan diagnostycznych. Ocenia on stan techniczny poszczegolnych ukladow i zespolow pojazdow mechanicznych na podstawie porownania wartosci parametrow stanu z wartosciami parametrow okreslonych przez producenta. Kontroli na wydzielonych stanowiskach moga podlegac miedzy innymi:
- hamulce (nozny i reczny),
- geometria ukladu kierowniczego i zawieszenia,
- uklady przenoszenia napedu (np. paski rozrzadu, klinowe itd.),
- uklady wtryskowe i zaplonowe silnika,
- sklad spalin,
- cisnienie sprezania silnika i podcisnienie w rurze dolotowej,
- amortyzatory,
- ustawienia swiatel,
- sygnalizacja swietlna i dzwiekowa,
- stan instalacji elektrycznej,
- akumulator.
Celem prac diagnostycznych jest okreslenie stanu technicznego pojazdu oraz kwalifikowanie jego lub jego zespolow do dalszych czynnosci regulacyjnych, naprawczych lub nawet kasacyjnych.
Wyposazenie do prowadzenia prac
Diagnostyk samochodowy wykorzystuje w swojej pracy szereg wyspecjalizowanych urzadzen, takich jak:
- stetoskopy (do osluchiwania silnika),
- cisnieniomierze i mierniki podcisnienia,
- stanowiska do wykrywania i usuwania uszkodzen w instalacji elektrycznej, w tym testery elektronicznych urzadzen sterujacych np.: do pomiarow ukladow zaplonowych i wtryskowych,
- urzadzenia do badania sprawnosci i szybkosci dzialania ukladu hamulcowego np.: stanowiska rolkowe,
- urzadzenia do badania stanu technicznego amortyzatorow z wykorzystaniem metody drgan swobodnych lub wymuszonych,
- wywazarki do elementow wirujacych samochodu,
- przyrzady do kontroli geometrii podwozi samochodowych,
- urzadzenia do kontroli i regulacji geometrii zawieszenia,
- urzadzenia do badania ukladow napedowych,
- urzadzenia do analizy spalin (pomiar skladu spalin, przestawne odsysacze spalin),
- testery akumulatorow,
- urzadzenia do kontroli i ustawiania swiatel,
- przyrzady do kontroli cisnienia sprezania silnikow, do diagnostyki ukladow wtryskowych oraz gaznikowych,
- suwmiarki, mikrometry, srednicowki, szczelinomierze
- urzadzenia do wykrywania nadmiernego zuzycia lozysk w kolach pojazdow
- testery swiec zarowych do silnikow Diesel`a.
Oprocz tego diagnostyk samochodowy w swojej pracy wykorzystuje:
- narzedzia reczne np.: klucze oczkowe i nasadowe, wkretaki, klucze dynamometryczne
- narzedzia reczne zmechanizowane (pneumatyczne i elektryczne) np.: klucze, wkretarki, pistolety do przedmuchiwania
- kanaly
- urzadzenia wentylacyjne (np. odciagi)
- dzwignice np.: hydrauliczne dzwigniki kanalowe, podnosniki hydrauliczne, elektrowciagi i suwnice
Typowe zagrozenia zwiazane z diagnostyka samochodowa
- zagrozenia potluczeniem, zgnieceniem przez poruszajace sie na terenie warsztatu pojazdy
- upadki na powierzchni na skutek poslizgniecia sie na rozlanych olejach i potkniecia sie o przedmioty
- potluczenia, zlamania i inne urazy na skutek upadku na nizszy poziom, np. do kanalu
- zagrozenie porazeniem pradem elektrycznym
- zatrucie szkodliwymi spalinami
- oparzenia zracymi substancjami, np. pochodzacymi z akumulatorow, ukladow hamulcowych i silnikowych
- poparzenie goracymi czesciami np. silnika
- urazy rak i ciala na skutek uzywania narzedzi recznych prostych i z napedem, a takze na skutek kontaktu z obracajacymi sie elementami pojazdow
- uderzenie lub zmiazdzenie spadajacymi przedmiotami, np. podczas przebywania pod pojazdem, a takze wskutek opadniecia podnosnika z pojazdem
- zagrozenie pozarem i wybuchem, ze wzgledu na wystepowanie oparow paliw
Zalecenia bezpieczenstwa podczas wykonywania prac:
Bezpieczne wprowadzanie i ustawianie samochodow na stanowisku
- Wprowadzanie pojazdow na stanowiska przez osoby niepelnoletnie i nieposiadajace aktualnego prawa jazdy wlasciwej kategorii, jest zabronione. Poza prowadzacym, nikt nie powinien znajdowac sie wewnatrz pojazdu.
- Wprowadzajacy pojazd na stanowisko powinien stosowac sie do obowiazujacych przepisow ruchu drogowego i nie przekraczac predkosci 15 km/h.
- Pojazd, ktory ma uszkodzony uklad hamulcowy lub kierowniczy powinien byc wciagniety na stanowisko przy uzyciu specjalnego wozka, samochodu z podnosnikiem lub zurawikiem albo sztywnego holu lub w inny bezpieczny sposob.
- Wpychanie lub wciaganie pojazdu na stanowisko za pomoca drugiego pojazdu i przy uzyciu sztywnego holu dopuszczalne jest tylko wtedy, kiedy hol w obu pojazdach jest prawidlowo i pewnie zalozony na haki.
- Wprowadzanie pojazdu na stanowisko musi koordynowac inny pracownik, znajdujacy sie z boku przed samochodem, aby uniknac potracenia przez ten pojazd lub przycisniecia do sciany w razie np. awarii ukladu hamulcowego.
- Nikomu nie wolno znajdowac sie na drodze pojazdu, ani w kanale, na ktory wjezdza pojazd.
- Przedmioty, np. narzedzia, czesci, odpadki metalowe, przewody elektryczne i pneumatyczne itp. powinny byc usuniete z drogi pojazdu.
- Pojazd ustawiony nad kanalem powinien miec 1,5 m wolnej przestrzeni z przodu lub z tylu, umozliwiajacej pracownikom swobodny dostep.
- Nalezy zachowac odleglosci umozliwiajace pracownikom swobodne poruszanie sie i wykonywanie robot. Odleglosc pojazdu od stanowiska pracy powinna wynosic, co najmniej 1,2 m.
- Po wprowadzeniu pojazdu nalezy natychmiast wylaczyc silnik. W razie koniecznosci uruchomienia silnika na stanowisku diagnostycznym, na rure wydechowa pojazdu nalezy zalozyc przewod odprowadzajacy gazy spalinowe na zewnatrz.
- Po wylaczeniu silnika trzeba zaciagnac reczny hamulec lub wlaczyc bieg. Nastepnie podklada sie pod kola kliny, uniemozliwiajac przetaczanie sie pojazdu do przodu i do tylu. Po zabezpieczeniu pojazdu klinami nalezy wylaczyc sie reczny hamulec, a dzwignie zmiany biegow ustawic w polozeniu biegu jalowego.
- Nie wolno podkladac pod kola samochodu przypadkowych przedmiotow, np. kamieni, cegiel, zuzytych czesci pojazdow itp.
Podnoszenie samochodu
- Przed podniesieniem samochodu trzeba sprawdzic stan podnosnika
- W przypadku podnosnikow recznych nalezy skontrolowac stan zapadki, gwintu, podstawki i glowki.
- Przy recznych podnosnikach hydraulicznych trzeba sprawdzic, czy nie ma wyciekow plynu.
- Nie wolno poslugiwac sie podnosnikami uszkodzonymi, nie w pelni sprawnymi i niekompletnymi. Ich udzwig powinien byc dostosowany do masy pojazdu. W razie dysponowania podnosnikiem o niewystarczajacym udzwigu, nalezy podnosic tylko przednia lub tylna czesc pojazdu.
- Na stanowiskach kanalowych nalezy uzywac specjalnych podnosnikow kanalowych, pamietajac, aby pojazd po podniesieniu zachowal pelna statecznosc.
- Po podniesieniu pojazdu trzeba go zabezpieczyc przed samoczynnym opadnieciem
- Nie wolno wykonywac zadnych prac diagnostycznych przy samochodzie uniesionym tylko na podnosniku.
- Podnoszony jednostronnie samochod trzeba zabezpieczyc przed zmiana polozenia, wlaczajac reczny hamulec i podkladajac kliny pod niepodnoszone kola.
- Podnosnik i podstawki powinny byc zawsze ustawione pionowo.
Praca w kanale
- Kazdy kanal musi miec prowadzace do niego schodki (bez ubytkow i nierownosci), a jego dlugosc powinna zapewniac swobodne wejscie i wyjscie z niego.
- Podlogi kanalow powinny byc zmywalne, rowne i wykonane tak, aby zapobiegac poslizgnieciu sie, a jego sciany powinny byc latwozmywalne.
- Zarowno sam kanal, jak i spod samochodu, powinny byc odpowiednio oswietlone, nie powodujac przy tym olsnienia
- Lampy w kanalach powinny byc zasilane pradem elektrycznym o napieciu nieprzewyzszajacym 24 V, a ich klosze zabezpieczone sztywna druciana siatka lub „koszem" z drutu.
- Uzywanie lamp przenosnych zasilanych pradem o nieobnizonym napieciu jest niedozwolone.
- Transformatory obnizajace napiecie, uzywane do oswietlenia powinny byc uziemione lub zerowane.
- Lampy przenosne musza miec szklany klosz, osadzony na gumowej uszczelce oraz przewod elektryczny dobrze zamocowany w lampie i zaopatrzony w tzw. odgietke.
- Przewody lamp trzeba tak prowadzic, aby nie deptali po nich ludzie i nie jezdzily po nich pojazdy.
- W poblizu otwartych kanalow nalezy zachowywac ostroznosc, aby do nich nie wpasc.
- Kanaly podczas przerw w korzystaniu nalezy przykrywac deskami.
- Kanaly nalezy utrzymywac w czystosci, z podlogi usuwac rozlane oleje, jak najczesciej ja myc, woda lub srodkami czyszczacymi.
- Pracownik powinien przygotowac sobie przed zejsciem do kanalu wszystkie potrzebne narzedzia i czesci. Narzedzia i czesci trzeba klasc na brzegu kanalu, tak, aby znajdowaly sie one pod samochodem.
- Nie wolno klasc na podlodze kanalu zadnych narzedzi, czesci ani porzucac odpadkow, gdyz moga one spowodowac potkniecie sie albo przewrocenie pracownikow.
Uruchamianie silnika
- Uruchomienie silnika dozwolone jest na stanowisku dopiero po sprawdzeniu, ze nie spowoduje to zagrozenia.
- Gazy spalinowe z silnika musza byc odprowadzane specjalnym przewodem poza pomieszczenie warsztatu.
- Przed uruchomieniem silnika po naprawie nalezy sprawdzic, czy wszystkie jego czesci sa prawidlowo przykrecone oraz czy nie leza na nim zapomniane narzedzia lub czesci.
- Zabronione jest wlewanie paliwa do gaznika w chwili, gdy uruchamia sie silnik oraz gdy silnik juz pracuje. Nie wolno tez nalewac paliwa przez filtr powietrza, gdyz moze to byc przyczyna pozaru.
Prowadzenie prac diagnostycznych
- Narzedzia i przyrzady powinny byc dobierane do wykonywanej pracy. Przed uzyciem nalezy je sprawdzic a uszkodzone lub zuzyte wymienic na sprawne.
- Diagnostyk powinien pracowac w kombinezonie, butach na podeszwach antyposlizgowych i w nakryciu glowy.
- Stanowisko pracy nalezy utrzymywac w porzadku i czystosci, a wymontowane czesci odkladac w okreslone miejsca na wozkach, stojakach lub pojemnikach w poblizu stanowiska pracy. Nie wolno rozrzucac czesci samochodowych i narzedzi wokol stanowiska pracy,
- Podczas prac przy podwoziu samochodu, ustawionego na podlodze lub nad kanalem albo podniesionego, nie wolno uruchamiac silnika ani sprawdzac instalacji elektrycznej i rozrusznika.
- Przy demontazu silnika nalezy usunac olej oraz wode lub plyn chlodzacy.
- Do ciezkich i niewygodnych do uchwycenia zespolow nalezy uzywac przystosowanych do tego podnosnikow i wozkow podnosnikowych lub urzadzen dzwignicowych. Zespolow tych nie wolno podtrzymywac i ukladac na podlodze rekami.
- Do demontazu czesci samochodu nalezy uzywac specjalnych sciagaczy. Niedopuszczalne jest zdejmowanie ich za pomoca np. uderzania mlotkiem, podwazania metalowymi narzedziami itp.
- Wymontowanych z pojazdu zespolow i czesci nie nalezy gromadzic na stanowisku pracy. Powinny byc one po wymontowaniu przeniesione na inne stanowiska naprawcze lub diagnostyczne.
- Wozki do transportu powinny byc zaopatrzone w odpowiednio profilowane podstawki, zapobiegajace przewroceniu sie i spadnieciu przewozonych zespolow.
- Do nakladania na wozek i zdejmowania z niego ciezkich zespolow nalezy uzywac wciagnikow, itp. urzadzen.
|
|

|
|