Logo CIOP CIOPMapa serwisu English version
CIOPWsteczPoziom wyzejCIOP
.. | Diagnostyka samochodowa

Diagnostyka samochodowa


Diagnostyk samochodowy rozpoznaje stan techniczny pojazdow bez ich demontazu lub tylko z demontazem czesciowym bez naruszenia podstawowego funkcjonowania polaczen elementow, z wykorzystaniem specjalnej aparatury techniczno-pomiarowej i metod badan diagnostycznych. Ocenia on stan techniczny poszczegolnych ukladow i zespolow pojazdow mechanicznych na podstawie porownania wartosci parametrow stanu z wartosciami parametrow okreslonych przez producenta. Kontroli na wydzielonych stanowiskach moga podlegac miedzy innymi:
  • hamulce (nozny i reczny),
  • geometria ukladu kierowniczego i zawieszenia,
  • uklady przenoszenia napedu (np. paski rozrzadu, klinowe itd.),
  • uklady wtryskowe i zaplonowe silnika,
  • sklad spalin,
  • cisnienie sprezania silnika i podcisnienie w rurze dolotowej,
  • amortyzatory,
  • ustawienia swiatel,
  • sygnalizacja swietlna i dzwiekowa,
  • stan instalacji elektrycznej,
  • akumulator.

Celem prac diagnostycznych jest okreslenie stanu technicznego pojazdu oraz kwalifikowanie jego lub jego zespolow do dalszych czynnosci regulacyjnych, naprawczych lub nawet kasacyjnych.

Wyposazenie do prowadzenia prac

Diagnostyk samochodowy wykorzystuje w swojej pracy szereg wyspecjalizowanych urzadzen, takich jak:
  • stetoskopy (do osluchiwania silnika),
  • cisnieniomierze i mierniki podcisnienia,
  • stanowiska do wykrywania i usuwania uszkodzen w instalacji elektrycznej, w tym testery elektronicznych urzadzen sterujacych np.: do pomiarow ukladow zaplonowych i wtryskowych,
  • urzadzenia do badania sprawnosci i szybkosci dzialania ukladu hamulcowego np.: stanowiska rolkowe,
  • urzadzenia do badania stanu technicznego amortyzatorow z wykorzystaniem metody drgan swobodnych lub wymuszonych,
  • wywazarki do elementow wirujacych samochodu,
  • przyrzady do kontroli geometrii podwozi samochodowych,
  • urzadzenia do kontroli i regulacji geometrii zawieszenia,
  • urzadzenia do badania ukladow napedowych,
  • urzadzenia do analizy spalin (pomiar skladu spalin, przestawne odsysacze spalin),
  • testery akumulatorow,
  • urzadzenia do kontroli i ustawiania swiatel,
  • przyrzady do kontroli cisnienia sprezania silnikow, do diagnostyki ukladow wtryskowych oraz gaznikowych,
  • suwmiarki, mikrometry, srednicowki, szczelinomierze
  • urzadzenia do wykrywania nadmiernego zuzycia lozysk w kolach pojazdow
  • testery swiec zarowych do silnikow Diesel`a.

Oprocz tego diagnostyk samochodowy w swojej pracy wykorzystuje:

  • narzedzia reczne np.: klucze oczkowe i nasadowe, wkretaki, klucze dynamometryczne
  • narzedzia reczne zmechanizowane (pneumatyczne i elektryczne) np.: klucze, wkretarki, pistolety do przedmuchiwania
  • kanaly
  • urzadzenia wentylacyjne (np. odciagi)
  • dzwignice np.: hydrauliczne dzwigniki kanalowe, podnosniki hydrauliczne, elektrowciagi i suwnice

Typowe zagrozenia zwiazane z diagnostyka samochodowa

  • zagrozenia potluczeniem, zgnieceniem przez poruszajace sie na terenie warsztatu pojazdy
  • upadki na powierzchni na skutek poslizgniecia sie na rozlanych olejach i potkniecia sie o przedmioty
  • potluczenia, zlamania i inne urazy na skutek upadku na nizszy poziom, np. do kanalu
  • zagrozenie porazeniem pradem elektrycznym
  • zatrucie szkodliwymi spalinami
  • oparzenia zracymi substancjami, np. pochodzacymi z akumulatorow, ukladow hamulcowych i silnikowych
  • poparzenie goracymi czesciami np. silnika
  • urazy rak i ciala na skutek uzywania narzedzi recznych prostych i z napedem, a takze na skutek kontaktu z obracajacymi sie elementami pojazdow
  • uderzenie lub zmiazdzenie spadajacymi przedmiotami, np. podczas przebywania pod pojazdem, a takze wskutek opadniecia podnosnika z pojazdem
  • zagrozenie pozarem i wybuchem, ze wzgledu na wystepowanie oparow paliw

Zalecenia bezpieczenstwa podczas wykonywania prac:

Bezpieczne wprowadzanie i ustawianie samochodow na stanowisku

  • Wprowadzanie pojazdow na stanowiska przez osoby niepelnoletnie i nieposiadajace aktualnego prawa jazdy wlasciwej kategorii, jest zabronione. Poza prowadzacym, nikt nie powinien znajdowac sie wewnatrz pojazdu.
  • Wprowadzajacy pojazd na stanowisko powinien stosowac sie do obowiazujacych przepisow ruchu drogowego i nie przekraczac predkosci 15 km/h.
  • Pojazd, ktory ma uszkodzony uklad hamulcowy lub kierowniczy powinien byc wciagniety na stanowisko przy uzyciu specjalnego wozka, samochodu z podnosnikiem lub zurawikiem albo sztywnego holu lub w inny bezpieczny sposob.
  • Wpychanie lub wciaganie pojazdu na stanowisko za pomoca drugiego pojazdu i przy uzyciu sztywnego holu dopuszczalne jest tylko wtedy, kiedy hol w obu pojazdach jest prawidlowo i pewnie zalozony na haki.
  • Wprowadzanie pojazdu na stanowisko musi koordynowac inny pracownik, znajdujacy sie z boku przed samochodem, aby uniknac potracenia przez ten pojazd lub przycisniecia do sciany w razie np. awarii ukladu hamulcowego.
  • Nikomu nie wolno znajdowac sie na drodze pojazdu, ani w kanale, na ktory wjezdza pojazd.
  • Przedmioty, np. narzedzia, czesci, odpadki metalowe, przewody elektryczne i pneumatyczne itp. powinny byc usuniete z drogi pojazdu.
  • Pojazd ustawiony nad kanalem powinien miec 1,5 m wolnej przestrzeni z przodu lub z tylu, umozliwiajacej pracownikom swobodny dostep.
  • Nalezy zachowac odleglosci umozliwiajace pracownikom swobodne poruszanie sie i wykonywanie robot. Odleglosc pojazdu od stanowiska pracy powinna wynosic, co najmniej 1,2 m.
  • Po wprowadzeniu pojazdu nalezy natychmiast wylaczyc silnik. W razie koniecznosci uruchomienia silnika na stanowisku diagnostycznym, na rure wydechowa pojazdu nalezy zalozyc przewod odprowadzajacy gazy spalinowe na zewnatrz.
  • Po wylaczeniu silnika trzeba zaciagnac reczny hamulec lub wlaczyc bieg. Nastepnie podklada sie pod kola kliny, uniemozliwiajac przetaczanie sie pojazdu do przodu i do tylu. Po zabezpieczeniu pojazdu klinami nalezy wylaczyc sie reczny hamulec, a dzwignie zmiany biegow ustawic w polozeniu biegu jalowego.
  • Nie wolno podkladac pod kola samochodu przypadkowych przedmiotow, np. kamieni, cegiel, zuzytych czesci pojazdow itp.

Podnoszenie samochodu

  • Przed podniesieniem samochodu trzeba sprawdzic stan podnosnika
  • W przypadku podnosnikow recznych nalezy skontrolowac stan zapadki, gwintu, podstawki i glowki.
  • Przy recznych podnosnikach hydraulicznych trzeba sprawdzic, czy nie ma wyciekow plynu.
  • Nie wolno poslugiwac sie podnosnikami uszkodzonymi, nie w pelni sprawnymi i niekompletnymi. Ich udzwig powinien byc dostosowany do masy pojazdu. W razie dysponowania podnosnikiem o niewystarczajacym udzwigu, nalezy podnosic tylko przednia lub tylna czesc pojazdu.
  • Na stanowiskach kanalowych nalezy uzywac specjalnych podnosnikow kanalowych, pamietajac, aby pojazd po podniesieniu zachowal pelna statecznosc.
  • Po podniesieniu pojazdu trzeba go zabezpieczyc przed samoczynnym opadnieciem
  • Nie wolno wykonywac zadnych prac diagnostycznych przy samochodzie uniesionym tylko na podnosniku.
  • Podnoszony jednostronnie samochod trzeba zabezpieczyc przed zmiana polozenia, wlaczajac reczny hamulec i podkladajac kliny pod niepodnoszone kola.
  • Podnosnik i podstawki powinny byc zawsze ustawione pionowo.

Praca w kanale

  • Kazdy kanal musi miec prowadzace do niego schodki (bez ubytkow i nierownosci), a jego dlugosc powinna zapewniac swobodne wejscie i wyjscie z niego.
  • Podlogi kanalow powinny byc zmywalne, rowne i wykonane tak, aby zapobiegac poslizgnieciu sie, a jego sciany powinny byc latwozmywalne.
  • Zarowno sam kanal, jak i spod samochodu, powinny byc odpowiednio oswietlone, nie powodujac przy tym olsnienia
  • Lampy w kanalach powinny byc zasilane pradem elektrycznym o napieciu nieprzewyzszajacym 24 V, a ich klosze zabezpieczone sztywna druciana siatka lub „koszem" z drutu.
  • Uzywanie lamp przenosnych zasilanych pradem o nieobnizonym napieciu jest niedozwolone.
  • Transformatory obnizajace napiecie, uzywane do oswietlenia powinny byc uziemione lub zerowane.
  • Lampy przenosne musza miec szklany klosz, osadzony na gumowej uszczelce oraz przewod elektryczny dobrze zamocowany w lampie i zaopatrzony w tzw. odgietke.
  • Przewody lamp trzeba tak prowadzic, aby nie deptali po nich ludzie i nie jezdzily po nich pojazdy.
  • W poblizu otwartych kanalow nalezy zachowywac ostroznosc, aby do nich nie wpasc.
  • Kanaly podczas przerw w korzystaniu nalezy przykrywac deskami.
  • Kanaly nalezy utrzymywac w czystosci, z podlogi usuwac rozlane oleje, jak najczesciej ja myc, woda lub srodkami czyszczacymi.
  • Pracownik powinien przygotowac sobie przed zejsciem do kanalu wszystkie potrzebne narzedzia i czesci. Narzedzia i czesci trzeba klasc na brzegu kanalu, tak, aby znajdowaly sie one pod samochodem.
  • Nie wolno klasc na podlodze kanalu zadnych narzedzi, czesci ani porzucac odpadkow, gdyz moga one spowodowac potkniecie sie albo przewrocenie pracownikow.

Uruchamianie silnika

  • Uruchomienie silnika dozwolone jest na stanowisku dopiero po sprawdzeniu, ze nie spowoduje to zagrozenia.
  • Gazy spalinowe z silnika musza byc odprowadzane specjalnym przewodem poza pomieszczenie warsztatu.
  • Przed uruchomieniem silnika po naprawie nalezy sprawdzic, czy wszystkie jego czesci sa prawidlowo przykrecone oraz czy nie leza na nim zapomniane narzedzia lub czesci.
  • Zabronione jest wlewanie paliwa do gaznika w chwili, gdy uruchamia sie silnik oraz gdy silnik juz pracuje. Nie wolno tez nalewac paliwa przez filtr powietrza, gdyz moze to byc przyczyna pozaru.

Prowadzenie prac diagnostycznych

  • Narzedzia i przyrzady powinny byc dobierane do wykonywanej pracy. Przed uzyciem nalezy je sprawdzic a uszkodzone lub zuzyte wymienic na sprawne.
  • Diagnostyk powinien pracowac w kombinezonie, butach na podeszwach antyposlizgowych i w nakryciu glowy.
  • Stanowisko pracy nalezy utrzymywac w porzadku i czystosci, a wymontowane czesci odkladac w okreslone miejsca na wozkach, stojakach lub pojemnikach w poblizu stanowiska pracy. Nie wolno rozrzucac czesci samochodowych i narzedzi wokol stanowiska pracy,
  • Podczas prac przy podwoziu samochodu, ustawionego na podlodze lub nad kanalem albo podniesionego, nie wolno uruchamiac silnika ani sprawdzac instalacji elektrycznej i rozrusznika.
  • Przy demontazu silnika nalezy usunac olej oraz wode lub plyn chlodzacy.
  • Do ciezkich i niewygodnych do uchwycenia zespolow nalezy uzywac przystosowanych do tego podnosnikow i wozkow podnosnikowych lub urzadzen dzwignicowych. Zespolow tych nie wolno podtrzymywac i ukladac na podlodze rekami.
  • Do demontazu czesci samochodu nalezy uzywac specjalnych sciagaczy. Niedopuszczalne jest zdejmowanie ich za pomoca np. uderzania mlotkiem, podwazania metalowymi narzedziami itp.
  • Wymontowanych z pojazdu zespolow i czesci nie nalezy gromadzic na stanowisku pracy. Powinny byc one po wymontowaniu przeniesione na inne stanowiska naprawcze lub diagnostyczne.
  • Wozki do transportu powinny byc zaopatrzone w odpowiednio profilowane podstawki, zapobiegajace przewroceniu sie i spadnieciu przewozonych zespolow.
  • Do nakladania na wozek i zdejmowania z niego ciezkich zespolow nalezy uzywac wciagnikow, itp. urzadzen.

Na gore strony

Siedziba instytutu
Strona glownaIndeks slowStrona BIPCIOP